Funkcjonowanie państwa w warunkach zewnętrznego zagrożenia państwa i w czasie wojny. System bezpieczeństwa narodowego RP w kontekście zagrożeń oraz prawnych aspektów funkcjonowania państwa
[ 1 ] Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee
2023
scientific monograph
polish
PL W Strategii bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2020 słusznie zdiagnozowano, iż Współczesne środowisko bezpieczeństwa jest coraz bardziej złożone i niepewne. Rosną interakcje polityczne, militarne, gospodarcze i społeczne w skali krajowej, regionalnej i globalnej. Wywiera to znaczący wpływ zarówno na strategię, jak i główne kierunki transformacji systemu bezpieczeństwa narodowego. A to z kolei, wraz z dekompozycją porządku światowego i regionalnego, wpływa niekorzystnie na środowisko bezpieczeństwa Polski. Narastającej niepewności i nieprzewidywalności zdarzeń towarzyszą inne symptomy i nowy kształt (domena) rywalizacji między państwami, w tym konfliktów zbrojnych, o różnej skali intensywności, złożoności i różnym czasie trwania. Zacierają się granice, nie tylko między bezpieczeństwem wewnętrznym i zewnętrznym, ale także między stanami funkcjonowania państwa – normalnym a wojennym, a także poszczególnymi obszarami konfliktów. Mimo postępu technologicznego, fascynacji nowoczesnymi formami walki, wbrew zapowiadanej precyzji starć, chroniącej cywilów i dobra materialne przed skutkami wojny, nadal następstwa konfliktów lokalnych i tych na dużą skalę niosą ze sobą ludzkie cierpienia, zniszczenia dóbr materialnych (w tym naturalnych) z zaprzepaszczeniem dorobku całego życia włącznie. Każde państwo, w tym Polska, tworzy niezbędne i konieczne warunki ku temu, by zbudować spójny organizacyjnie i zdefiniowany prawnie, zdolny do reagowania na pojawiające się w wyzwania i zagrożenia, system bezpieczeństwa narodowego (państwa). Prawo polskie dość precyzyjnie reguluje kluczowe zagadnienia funkcjonowania państwa w warunkach zewnętrznego zagrożenia i w czasie wojny. Mimo to w tym kontekście występują nadal liczne niedociągnięcia i niewyjaśnione dylematy administracyjne i organizacyjne. Działalność państwa jest skupiona na przygotowaniu do wojny. Abstrahując od oceny tychże przygotowań, stwierdzić należy, że zdecydowanie mniej uwagi skupia się na działalności państwa w warunkach zewnętrznego zagrożenia i w czasie wojny. Tymczasem jednak, jak wskazują współczesne konflikty i wy-darzenia natury polityczno-militarnej, cele wojny osiąga się wieloma sposobami. Państwo, jego władze publiczne (w tym administracja), społeczeństwo, gospodarka i poszczególni obywatele muszą być gotowi do funkcjonowania w warunkach zgoła odmiennych niż klasyczny konflikt zbrojny. Szczególnie w okolicznościach, w których działania napastnika przynoszą dotkliwe straty ludzkie, materialne i niematerialne, dezorganizując wrażliwy jak nigdy dotąd aparat państwowy, jego gospodarkę, administrację i społeczeństwo, oddziałując istotnie na sytuację innych podmiotów w bliższym i dalszym polu strategicznym aktorów konfliktu zbrojnego. W obliczu tak zarysowanej sytuacji problemowej rodzi się pytanie o współczesny charakter i zakres koniecznych działań państwa i innych podmiotów w ustawowo określonych warunkach zewnętrznego zagrożenia państwa, w tym spowodowanego działaniami o charakterze terrorystycznym lub działaniami w cyberprzestrzeni i napaści zbrojnej.
Warszawa, Polska
Akademia Sztuki Wojennej
24.03.2023
353
978-83-8263-290-3
- Administracja publiczna
- Bezpieczeństwo narodowe
- Bezpieczeństwo publiczne
- Konflikty zbrojne
- Obronność państwa
- Organizacja
- Polska
- Prawo
- Przygotowania obronne państwa
- Społeczeństwo
- Strategia bezpieczeństwa
- System obronny państwa
- Strategia obronna
- Wojna
- Zagrożenia militarne
- Zagrożenia niemilitarne
- Zarządzanie
- Armed conflict
- Defence capability of a State
- Defensive strategy
- Law
- Management
- Military threat
- National security
- Nonmilitary threat
- Organization
- Poland
- Public administration
- Public security
- Security strategy
- Society
- State defence system
- State defence preparations
- War
yes
Akademia Sztuki Wojennej
80
120