W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Anti-access/area-denial operation of the Russian Federation in light of article 5 of the Constitution of the Republic of Poland

Autorzy

[ 1 ] Wydział Wojskowy, Akademia Sztuki Wojennej | [ 2 ] Wydział Prawa i Administracji, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.3] Nauki o bezpieczeństwie
[6.7] Nauki prawne

Wariant tytułu

PL ANTYDOSTĘPOWA DZIAŁALNOŚĆ FEDERACJI ROSYJSKIEJ Z PERSPEKTYWY ART. 5 KONSTYTUCJI RP

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

Wiedza Obronna

Rocznik: 2024 | Tom: T. 288 | Numer: Nr 3

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
PL
  • Bezpieczeństwo narodowe
  • Gotowość bojowa
  • Konstytucja Polski (1997)
  • Nauki o bezpieczeństwie
  • Polska
  • Prawo
  • Prawo konstytucyjne
  • Rosja
  • Suwerenność państwa
  • System obronny państwa
EN
  • Constitution of the Republic of Poland
  • Defence capability of a State
  • National security
  • Law
  • Poland
  • Russia
Streszczenie

EN The subject of the article is an interdisciplinary (especially in the field of legal and security sciences) discussion of the anti-access/area denial operation of the Russian Federation, both in its international aspect, but also from the point of view of national security and legal systems aimed at protecting independence and inviolability of the territory of states (see Article 5 of the Constitution of the Republic of Poland). This is an original approach and can be a valuable benchmark for practice. One of the main goals of the study is to indicate that the security of the European state now depends not only on the identification and counteracting classical threats (e.g. war), but also on maintaining the constitutional structure of institutions, which determines the proper functioning of the state. The main determinant of the ability to perform Polish anti-access/area denial operations is the achieved state of combat readiness and the financing of the security system – taking into account all the elements specified in Art. 5 of the CRP. Maintaining constitutional values depends primarily on the indicated system solutions, resulting in, inter alia, the ability to maintain the continuity of the state and its individual elements. Hence, among others the thesis that the expected abilities of individual components securing constitutional values are mutually dependent, especially since in a specific operation each of the components may receive a main, supporting, securing or auxiliary task.*prof. dr hab. inż., Leszek Elak, War Studies University, Warsaw, Polandhttps://orcid.org/0000-0002-5255-9768, l.elak@akademia.mil.pl**dr hab. Konrad Walczuk, War Studies University Professor, War Studies University, Warsaw, Polandhttps://orcid.org/0000-0003-4180-5692k.walczuk@akademia.mil.plCopyright (c) 2024 Leszek Elak and Konrad Walczuk. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

PL Przedmiotem artykułu jest interdyscyplinarne (zwłaszcza na gruncie nauk prawnych i nauko bezpieczeństwie) omówienie antydostępowej działalności Federacji Rosyjskiej, zarówno w jej aspekcie międzynarodowym, ale też z punktu widzenia krajowych systemów bezpieczeństwa i prawnych, ukierunkowanych na ochronę niepodległości i nienaruszalności terytorium państw (zob. art. 5 Konstytucji RP). Jest to podejście oryginalne i może stanowić wartościowy punkt odniesienia dla praktyki. Jednym z głównych celów opracowania jest wskazanie, że obecnie bezpieczeństwo państwa europejskiego zależy nie tylko odidentyfikacjii przeciwdziałania zagrożeniom klasycznym (np. wojnie), lecz odzachowania konstytucyjnego układu instytucji, decydującego o prawidłowym funkcjonowaniu państwa. Zasadniczym wyznacznikiem zdolności dopolskich działań antydostępowych jest osiągnięty stan gotowości bojowej oraz finansowanie systemu bezpieczeństwa – przy uwzględnieniu wszystkich elementów określonych w art. 5 KRP. Utrzymanie konstytucyjnych wartości zależy przede wszystkim odwskazanych rozwiązań systemowych, skutkujących m.in. zdolnościądoutrzymania ciągłości działania państwai poszczególnych jego elementów. Stąd postawiono m.in. tezę, że oczekiwane zdolności poszczególnych komponentów zabezpieczających wartości konstytucyjne wzajemnie się warunkują, zwłaszcza że w konkretnej operacji każdy z komponentów może otrzymać główne, wspierające, zabezpieczające lub pomocnicze zadanie

Strony (od-do)

205 - 217

DOI

110.34752/2024-3-2

URL

https://wiedzaobronna.edu.pl/index.php/wo/article/view/329

Uwagi

Bibliografia, netografia na stronach 216-217.

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

12.2024

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

3 miesiące po opublikowaniu

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

70