Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Anti-access/area-denial operation of the Russian Federation in light of article 5 of the Constitution of the Republic of Poland

Authors

[ 1 ] Wydział Wojskowy, Akademia Sztuki Wojennej | [ 2 ] Wydział Prawa i Administracji, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.3] Security studies
[6.7] Law

Title variant

PL ANTYDOSTĘPOWA DZIAŁALNOŚĆ FEDERACJI ROSYJSKIEJ Z PERSPEKTYWY ART. 5 KONSTYTUCJI RP

Year of publication

2024

Published in

Wiedza Obronna

Journal year: 2024 | Journal volume: T. 288 | Journal number: Nr 3

Article type

scientific article

Publication language

english

Keywords
PL
  • Bezpieczeństwo narodowe
  • Gotowość bojowa
  • Konstytucja Polski (1997)
  • Nauki o bezpieczeństwie
  • Polska
  • Prawo
  • Prawo konstytucyjne
  • Rosja
  • Suwerenność państwa
  • System obronny państwa
EN
  • Constitution of the Republic of Poland
  • Defence capability of a State
  • National security
  • Law
  • Poland
  • Russia
Abstract

EN The subject of the article is an interdisciplinary (especially in the field of legal and security sciences) discussion of the anti-access/area denial operation of the Russian Federation, both in its international aspect, but also from the point of view of national security and legal systems aimed at protecting independence and inviolability of the territory of states (see Article 5 of the Constitution of the Republic of Poland). This is an original approach and can be a valuable benchmark for practice. One of the main goals of the study is to indicate that the security of the European state now depends not only on the identification and counteracting classical threats (e.g. war), but also on maintaining the constitutional structure of institutions, which determines the proper functioning of the state. The main determinant of the ability to perform Polish anti-access/area denial operations is the achieved state of combat readiness and the financing of the security system – taking into account all the elements specified in Art. 5 of the CRP. Maintaining constitutional values depends primarily on the indicated system solutions, resulting in, inter alia, the ability to maintain the continuity of the state and its individual elements. Hence, among others the thesis that the expected abilities of individual components securing constitutional values are mutually dependent, especially since in a specific operation each of the components may receive a main, supporting, securing or auxiliary task.*prof. dr hab. inż., Leszek Elak, War Studies University, Warsaw, Polandhttps://orcid.org/0000-0002-5255-9768, l.elak@akademia.mil.pl**dr hab. Konrad Walczuk, War Studies University Professor, War Studies University, Warsaw, Polandhttps://orcid.org/0000-0003-4180-5692k.walczuk@akademia.mil.plCopyright (c) 2024 Leszek Elak and Konrad Walczuk. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

PL Przedmiotem artykułu jest interdyscyplinarne (zwłaszcza na gruncie nauk prawnych i nauko bezpieczeństwie) omówienie antydostępowej działalności Federacji Rosyjskiej, zarówno w jej aspekcie międzynarodowym, ale też z punktu widzenia krajowych systemów bezpieczeństwa i prawnych, ukierunkowanych na ochronę niepodległości i nienaruszalności terytorium państw (zob. art. 5 Konstytucji RP). Jest to podejście oryginalne i może stanowić wartościowy punkt odniesienia dla praktyki. Jednym z głównych celów opracowania jest wskazanie, że obecnie bezpieczeństwo państwa europejskiego zależy nie tylko odidentyfikacjii przeciwdziałania zagrożeniom klasycznym (np. wojnie), lecz odzachowania konstytucyjnego układu instytucji, decydującego o prawidłowym funkcjonowaniu państwa. Zasadniczym wyznacznikiem zdolności dopolskich działań antydostępowych jest osiągnięty stan gotowości bojowej oraz finansowanie systemu bezpieczeństwa – przy uwzględnieniu wszystkich elementów określonych w art. 5 KRP. Utrzymanie konstytucyjnych wartości zależy przede wszystkim odwskazanych rozwiązań systemowych, skutkujących m.in. zdolnościądoutrzymania ciągłości działania państwai poszczególnych jego elementów. Stąd postawiono m.in. tezę, że oczekiwane zdolności poszczególnych komponentów zabezpieczających wartości konstytucyjne wzajemnie się warunkują, zwłaszcza że w konkretnej operacji każdy z komponentów może otrzymać główne, wspierające, zabezpieczające lub pomocnicze zadanie

Pages (from - to)

205 - 217

DOI

110.34752/2024-3-2

URL

https://wiedzaobronna.edu.pl/index.php/wo/article/view/329

Comments

Bibliografia, netografia na stronach 216-217.

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Open Access Mode

open journal

Open Access Text Version

final published version

Release date

12.2024

Date of Open Access to the publication

3 months after publication

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

70