Gaming szansą rozwoju badań z zakresu bezpieczeństwa militarnego
[ 1 ] Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee
EN Gaming as an Oppurtunity for a Military Security Research
2022
scientific article
polish
- Badania ilościowe
- Badania jakościowe
- Badania naukowe
- Bezpieczeństwo militarne
- Decyzje
- Metodologia
- Metody badawcze
- Gry kierownicze
- Gry wojenne
- Modelowanie
- Nauki o bezpieczeństwie
- Pomoce dydaktyczne
- Teoria gier
- Game theory
- Gaming
- Metodology
- Military security
- Qualitative research
- Quantitative research
- Security science
- Simulation
- War games
PL Celem artykułu jest przedstawienie spektrum szans rozwoju badań w zakresie bezpieczeństwa militarnego, dzięki szerokiemu zastosowaniu gamingu w rozumieniu metody badawczej wykorzystującej gry w roli narzędzi badawczych, w ramach ustrukturyzowanego podejścia metodologicznego umożliwiającego pozyskiwanie danych jakościowych i ilościowych na temat procesów decyzyjnych. Dana metoda czy narzędzie może być określone mianem gry jeśli spełnia warunki definicyjne. Szanse wypływające bezpośrednio z wykorzystania gamingu zostały zidentyfikowane jako: (1) możliwość poddawania próbom w bezpiecznym (sztucznym) środowisku idei z krytycznej dziedziny jaką stanowi bezpieczeństwo militarne, i w której za błędy płaci się zwyczajowo najwyższą cenę, (2) umożliwienie powstawania nieprzewidzianych zjawisk podobnych do Czarnych Łabędzi w skutek zachodzących w grze interakcji, co aby móc lepiej zrozumieć ich wpływ na poddawane próbom systemy, (3) zwiększenie liczby dostępnych metod i narzędzi badawczych.
EN The article aims to demonstrate the prospect of opportunities for military security research that can be seized by utilization of gaming–understood as a generic term for structured methodological approach for developing and employing games –as a research tool for military security, which can provide qualitative and sometimes also quantitative support for decision-making process in varied contexts. Specified method can be referred as a game if it matches the characteristics originating from a games definition. Directly identified opportunities that can be possibly achieved by an extended usage of gaming are as follows: (1) opportunity to test ideas from critical field which is military security in safe (artificial) environment, (2) allowing for unexpected events created by the players to occur similar to Black Swan type events in order to get better understanding of the impact of such events on system being tested. (3) expanding the analytic tool kit.
30.12.2022
127 - 147
Bibliografia, netografia na stronach 136-146.
CC BY-SA (attribution - share alike)
open journal
final published version
30.12.2022
at the time of publication
public
70