Retrospekcja zamachów terrorystycznych w Europie Środkowo-Wschodniej próbą oceny bezpieczeństwa w Polsce w najbliższych latach
[ 1 ] Wydział Wojskowy, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] pracownik
EN Retrospection of Terrorist Attacks in the East-Central Europe as an Attempt of Assessing Poland’s Security in Forthcoming Years
2022
artykuł naukowy
polski
- NATO
- Unia Europejska (UE)
- Bezpieczeństwo międzynarodowe
- Bezpieczeństwo narodowe
- Konflikty zbrojne
- Terroryzm
- Wojna hybrydowa
- Europa Środkowo-Wschodnia
- Federacja Rosyjska
- Polska
- Ukraina
- NATO
- European Union
- Armed conflicts
- Hybrid warfare
- International security
- National security
- Terrorism
- Europe
- Poland
- Russia
- Ukraine
PL W latach 2010–2019 zamachy terrorystyczne w Europie Środkowo-Wschodniej w większości krajów regionu, z dwoma wyjątkami, przebiegały z nieporównywalnie mniejszą intensywnością, aniżeli w krajach Europy Zachodniej, jednakże całkowita ich liczba jest już zbliżona. Do owych wyjątków zaliczyć należy Federację Rosyjską (FR) i Ukrainę, ze zmianą wektora liczby zamachów terrorystycznych oraz ze swoistym punktem zwrotnym w roku 2014. Przy spełnionym warunku, że w obecną wojnę w Ukrainie nie zostaną zaangażowane państwa NATO i UE, Polska w najbliższym czasie nie powinna być zagrożona (wzrostem) liczby ataków terrorystycznych. Jeżeli jednak w spór zaangażowałyby się te organizacje, Polska stanie się jednym z głównych celów ataków, nie tylko terrorystycznych. Ponadto, abstrahując od zaangażowania NATO i UE w konflikt, hegemoniczna polityka Federacji Rosyjskiej może również doprowadzić do wzrostu tych ataków per analogiam do konfliktów zbrojnych ostatnich trzech dekad na Kaukazie.
EN Between 2010 and 2019, terrorist attacks in the majority of the countries of the Central- Eastern European region (with two exceptions) were characterised by strikingly lower intensity than in the countries of Western Europe and yet their total numbers are comparable. The two notable exceptions include The Russian Federation (RF) and Ukraine, with the vector of change relative to the number of incidents and the unique turning point being 2014. If the condition of NATO and EU countries not interfering in the conflict is satisfied, Poland should not be under the threat of increased terrorist activity in the nearest future. However, should these organisations become involved in the conflict, it is Poland which would become one of the main targets, not only the target of terrorist attacks. Furthermore, irrespective of NATO’s and EU’s involvement in the conflict, the hegemonistic politics of the Russian Federation could also lead to the growth of the number of those attacks, as is the case in the armed conflicts of the last three decades in the Caucasus region.
18.11.2022
89 - 104
Bibliografia na stronach 103-104.
CC BY (uznanie autorstwa)
otwarte czasopismo
ostateczna wersja opublikowana
18.11.2022 (Data domniemana)
w momencie opublikowania
40