W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Motywy wyboru kariery wojskowej w opinii polskich i łotewskich studentów – analiza porównawcza

Autorzy

[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ 2 ] Daugavpils University, LATVIA | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.6] Nauki o zarządzaniu i jakości

Wariant tytułu

EN MOTIVES FOR CHOOSING A MILITARY CAREER IN THE OPINION OF POLISH AND LATVIAN STUDENTS – A COMPARATIVE ANALYSIS

Rok publikacji

2025

Opublikowano w

HUMANITAS Pedagogika i Psychologia

Rocznik: 2025 | Tom: T. 1 (31)

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
EN
Streszczenie

EN The article presents the results of a study conducted between 2023 and 2024 on a sample of 276 students from Poland and Latvia, aimed at identifying the motives behind choosing a military career. The analysis encompassed three groups of motives: those related to the role of the military in the state and society, employment conditions and professional development, as well as personal and social motivation. The findings indicate that approximately half of the Polish students and one third of the Latvian students had considered joining the military. Respondents from both countries emphasized the importance of specific factors, with the interpretation of results requiring consideration of cultural and social contexts. The outcomes point to the need for further research in other countries to deepen the understanding of military career motivations and support the development of the military’s image as an employer.

PL W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w latach 2023-2024 na próbie 276 studentów z Polski i Łotwy, których celem była identyfikacja motywów wyboru kariery wojskowej. Analizie poddano trzy grupy motywów, w tym związane z rolą wojska w państwie i społeczeństwie, warunkami zatrudnienia i rozwojem zawodowym oraz z motywacją osobistą i społeczną. Z badań wynika, że wstąpienie do wojska rozważała około połowa studentów z Polski i jedna trzecia z Łotwy. Studenci obu krajów wskazywali na istotność określonych czynników, przy czym interpretacja wyników wymagała uwzględnienia kontekstu kulturowego i społecznego. Uzyskane rezultaty wskazują na potrzebę dalszych badań w innych krajach, co pozwoli lepiej zrozumieć motywy wyboru kariery wojskowej i wspierać budowanie wizerunku wojska jako pracodawcy.

Data udostępnienia online

30.06.2025

Strony (od-do)

99 - 118

DOI

10.5604/01.3001.0055.4727

URL

https://humanitas-pedagogika.publisherspanel.com/article/554727/pl

Uwagi

GICID:01.3001.0055.4727. Komunikat o wynikach badań (research results article). Bibliografia, netografia na stronach 115-118. Źródła finansowania publikacji: Akademia Sztuki Wojennej

Typ licencji

CC BY-NC-ND (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

30.06.2025

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

40