Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Motywy wyboru kariery wojskowej w opinii polskich i łotewskich studentów – analiza porównawcza

Authors

[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ 2 ] Daugavpils University, LATVIA | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.6] Management and quality studies

Title variant

EN MOTIVES FOR CHOOSING A MILITARY CAREER IN THE OPINION OF POLISH AND LATVIAN STUDENTS – A COMPARATIVE ANALYSIS

Year of publication

2025

Published in

HUMANITAS Pedagogika i Psychologia

Journal year: 2025 | Journal volume: T. 1 (31)

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
EN
Abstract

EN The article presents the results of a study conducted between 2023 and 2024 on a sample of 276 students from Poland and Latvia, aimed at identifying the motives behind choosing a military career. The analysis encompassed three groups of motives: those related to the role of the military in the state and society, employment conditions and professional development, as well as personal and social motivation. The findings indicate that approximately half of the Polish students and one third of the Latvian students had considered joining the military. Respondents from both countries emphasized the importance of specific factors, with the interpretation of results requiring consideration of cultural and social contexts. The outcomes point to the need for further research in other countries to deepen the understanding of military career motivations and support the development of the military’s image as an employer.

PL W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w latach 2023-2024 na próbie 276 studentów z Polski i Łotwy, których celem była identyfikacja motywów wyboru kariery wojskowej. Analizie poddano trzy grupy motywów, w tym związane z rolą wojska w państwie i społeczeństwie, warunkami zatrudnienia i rozwojem zawodowym oraz z motywacją osobistą i społeczną. Z badań wynika, że wstąpienie do wojska rozważała około połowa studentów z Polski i jedna trzecia z Łotwy. Studenci obu krajów wskazywali na istotność określonych czynników, przy czym interpretacja wyników wymagała uwzględnienia kontekstu kulturowego i społecznego. Uzyskane rezultaty wskazują na potrzebę dalszych badań w innych krajach, co pozwoli lepiej zrozumieć motywy wyboru kariery wojskowej i wspierać budowanie wizerunku wojska jako pracodawcy.

Date of online publication

30.06.2025

Pages (from - to)

99 - 118

DOI

10.5604/01.3001.0055.4727

URL

https://humanitas-pedagogika.publisherspanel.com/article/554727/pl

Comments

GICID:01.3001.0055.4727. Komunikat o wynikach badań (research results article). Bibliografia, netografia na stronach 115-118. Źródła finansowania publikacji: Akademia Sztuki Wojennej

License type

CC BY-NC-ND (attribution - noncommercial - no derivatives)

Open Access Mode

open journal

Open Access Text Version

final published version

Release date

30.06.2025

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

40