W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Commercialisation of unmanned aerial vehicles – prospects and challenges in the second decade of the 21st century

Autorzy

[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.3] Nauki o bezpieczeństwie

Wariant tytułu

PL Komercjalizacja bezzałogowych statków powietrznych. Szanse i wyzwania w drugiej dekadzie XXI wieku

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego

Rocznik: 2024 | Tom: T. 18 | Numer: Nr 2

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • Unmanned Aerial Vehicle
  • UAV
  • Unmanned Aircraft System
  • UAS
  • Commercial operations
  • Alternative methods of powering UAV
  • UAV industry
PL
  • Bezzałogowe statki powietrzne
  • Komercjalizacja
  • Przemysł lotniczy
  • Systemy powietrzne bezzałogowe
Streszczenie

PL Bezzałogowe statki powietrzne odgrywają coraz ważniejszą rolę w gospodarkach krajów na całym świecie, stanowiąc bardziej ekonomiczne i wygodne narzędzie do wykonywania zadań niebezpiecznych dla ludzi lub takich, podczas których użycie specjalistycznego sprzętu jest kosztowne i/lub nieefektywne. Przedmiotem badań prowadzonych w niniejszym artykule jest proces komercjalizacji bezzałogowych statków powietrznych oraz szanse i wyzwania związane z jego realizacją. Celem artykułu jest identyfikacja najważniejszych szans i wyzwań stojących przed branżą bezzałogowych statków powietrznych (UAV) w drugiej dekadzie XXI wieku, a główny problem badawczy dotyczy pytania: jakie są najważniejsze szanse i wyzwania związane z procesem komercjalizacji bezzałogowych statków powietrznych w drugiej dekadzie XXI wieku? Artykuł przedstawia zagadnienia, które determinują najważniejsze trendy w eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych oraz szanse i wyzwania związane z ich komercjalizacją w kontekście bezpieczeństwa lotniczego w Polsce i Europie. Dodatkowym celem artykułu jest wypełnienie luki w zbiorze opracowań naukowych poświęconych tej tematyce. Z analizy dostępnej literatury wynika, że wśród nich brakuje takich, które traktowałyby o tematyce poruszanej w niniejszej publikacji w proponowanym zakresie. W związku z obserwowanym wzrostem zainteresowania bezzałogowymi statkami powietrznymi, zarówno ze strony firm oferujących specjalistyczne usługi z ich wykorzystaniem, naukowców wykorzystujących bezzałogowe statki powietrzne do badań, jak i użytkowników prywatnych, istotna wydaje się analiza najnowszych trendów w rozwoju rynku bezzałogowych statków powietrznych oraz wyzwań stojących przed przemysłem lotniczym w tym obszarze. Dotyczy to w szczególności: obszarów wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych, alternatywnych metod ich zasilania, a także operacji komercyjnych z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych. Głównym wnioskiem płynącym z przeprowadzonych badań jest to, że rozwój usług w zakresie systemów bezzałogowych statków powietrznych wspieranych przez konkurencyjny sektor może w znacznym stopniu promować podwójną transformację Europy w kierunku zielonej i cyfrowej gospodarki, a także przyczynić się do ożywienia gospodarki UE po pandemii COVID-19 i jej przyszłej odporności. Bezzałogowe statki powietrzne mają potencjał, aby stać się czynnikiem ułatwiającym nasze życie gospodarcze i społeczne, a także siłą napędową rosnącej cyfryzacji europejskiej gospodarki, począwszy od dostaw produktów, a skończywszy na codziennych dojazdach do pracy.

Data udostępnienia online

31.12.2024

Strony (od-do)

125 - 154

DOI

10.34862/rbm.2024.2.7

URL

https://rocznikbezpieczenstwa.pl/ojs/index.php/rbm/article/view/713

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

31.12.2024

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

40