Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Commercialisation of unmanned aerial vehicles – prospects and challenges in the second decade of the 21st century

Authors

[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.3] Security studies

Title variant

PL Komercjalizacja bezzałogowych statków powietrznych. Szanse i wyzwania w drugiej dekadzie XXI wieku

Year of publication

2024

Published in

Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego

Journal year: 2024 | Journal volume: T. 18 | Journal number: Nr 2

Article type

scientific article

Publication language

english

Keywords
EN
  • Unmanned Aerial Vehicle
  • UAV
  • Unmanned Aircraft System
  • UAS
  • Commercial operations
  • Alternative methods of powering UAV
  • UAV industry
PL
  • Bezzałogowe statki powietrzne
  • Komercjalizacja
  • Przemysł lotniczy
  • Systemy powietrzne bezzałogowe
Abstract

PL Bezzałogowe statki powietrzne odgrywają coraz ważniejszą rolę w gospodarkach krajów na całym świecie, stanowiąc bardziej ekonomiczne i wygodne narzędzie do wykonywania zadań niebezpiecznych dla ludzi lub takich, podczas których użycie specjalistycznego sprzętu jest kosztowne i/lub nieefektywne. Przedmiotem badań prowadzonych w niniejszym artykule jest proces komercjalizacji bezzałogowych statków powietrznych oraz szanse i wyzwania związane z jego realizacją. Celem artykułu jest identyfikacja najważniejszych szans i wyzwań stojących przed branżą bezzałogowych statków powietrznych (UAV) w drugiej dekadzie XXI wieku, a główny problem badawczy dotyczy pytania: jakie są najważniejsze szanse i wyzwania związane z procesem komercjalizacji bezzałogowych statków powietrznych w drugiej dekadzie XXI wieku? Artykuł przedstawia zagadnienia, które determinują najważniejsze trendy w eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych oraz szanse i wyzwania związane z ich komercjalizacją w kontekście bezpieczeństwa lotniczego w Polsce i Europie. Dodatkowym celem artykułu jest wypełnienie luki w zbiorze opracowań naukowych poświęconych tej tematyce. Z analizy dostępnej literatury wynika, że wśród nich brakuje takich, które traktowałyby o tematyce poruszanej w niniejszej publikacji w proponowanym zakresie. W związku z obserwowanym wzrostem zainteresowania bezzałogowymi statkami powietrznymi, zarówno ze strony firm oferujących specjalistyczne usługi z ich wykorzystaniem, naukowców wykorzystujących bezzałogowe statki powietrzne do badań, jak i użytkowników prywatnych, istotna wydaje się analiza najnowszych trendów w rozwoju rynku bezzałogowych statków powietrznych oraz wyzwań stojących przed przemysłem lotniczym w tym obszarze. Dotyczy to w szczególności: obszarów wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych, alternatywnych metod ich zasilania, a także operacji komercyjnych z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych. Głównym wnioskiem płynącym z przeprowadzonych badań jest to, że rozwój usług w zakresie systemów bezzałogowych statków powietrznych wspieranych przez konkurencyjny sektor może w znacznym stopniu promować podwójną transformację Europy w kierunku zielonej i cyfrowej gospodarki, a także przyczynić się do ożywienia gospodarki UE po pandemii COVID-19 i jej przyszłej odporności. Bezzałogowe statki powietrzne mają potencjał, aby stać się czynnikiem ułatwiającym nasze życie gospodarcze i społeczne, a także siłą napędową rosnącej cyfryzacji europejskiej gospodarki, począwszy od dostaw produktów, a skończywszy na codziennych dojazdach do pracy.

Date of online publication

31.12.2024

Pages (from - to)

125 - 154

DOI

10.34862/rbm.2024.2.7

URL

https://rocznikbezpieczenstwa.pl/ojs/index.php/rbm/article/view/713

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Open Access Mode

open journal

Open Access Text Version

final published version

Release date

31.12.2024

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Ministry points / journal

40