Commercialisation of unmanned aerial vehicles – prospects and challenges in the second decade of the 21st century
[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee
PL Komercjalizacja bezzałogowych statków powietrznych. Szanse i wyzwania w drugiej dekadzie XXI wieku
2024
scientific article
english
- Unmanned Aerial Vehicle
- UAV
- Unmanned Aircraft System
- UAS
- Commercial operations
- Alternative methods of powering UAV
- UAV industry
- Bezzałogowe statki powietrzne
- Komercjalizacja
- Przemysł lotniczy
- Systemy powietrzne bezzałogowe
PL Bezzałogowe statki powietrzne odgrywają coraz ważniejszą rolę w gospodarkach krajów na całym świecie, stanowiąc bardziej ekonomiczne i wygodne narzędzie do wykonywania zadań niebezpiecznych dla ludzi lub takich, podczas których użycie specjalistycznego sprzętu jest kosztowne i/lub nieefektywne. Przedmiotem badań prowadzonych w niniejszym artykule jest proces komercjalizacji bezzałogowych statków powietrznych oraz szanse i wyzwania związane z jego realizacją. Celem artykułu jest identyfikacja najważniejszych szans i wyzwań stojących przed branżą bezzałogowych statków powietrznych (UAV) w drugiej dekadzie XXI wieku, a główny problem badawczy dotyczy pytania: jakie są najważniejsze szanse i wyzwania związane z procesem komercjalizacji bezzałogowych statków powietrznych w drugiej dekadzie XXI wieku? Artykuł przedstawia zagadnienia, które determinują najważniejsze trendy w eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych oraz szanse i wyzwania związane z ich komercjalizacją w kontekście bezpieczeństwa lotniczego w Polsce i Europie. Dodatkowym celem artykułu jest wypełnienie luki w zbiorze opracowań naukowych poświęconych tej tematyce. Z analizy dostępnej literatury wynika, że wśród nich brakuje takich, które traktowałyby o tematyce poruszanej w niniejszej publikacji w proponowanym zakresie. W związku z obserwowanym wzrostem zainteresowania bezzałogowymi statkami powietrznymi, zarówno ze strony firm oferujących specjalistyczne usługi z ich wykorzystaniem, naukowców wykorzystujących bezzałogowe statki powietrzne do badań, jak i użytkowników prywatnych, istotna wydaje się analiza najnowszych trendów w rozwoju rynku bezzałogowych statków powietrznych oraz wyzwań stojących przed przemysłem lotniczym w tym obszarze. Dotyczy to w szczególności: obszarów wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych, alternatywnych metod ich zasilania, a także operacji komercyjnych z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych. Głównym wnioskiem płynącym z przeprowadzonych badań jest to, że rozwój usług w zakresie systemów bezzałogowych statków powietrznych wspieranych przez konkurencyjny sektor może w znacznym stopniu promować podwójną transformację Europy w kierunku zielonej i cyfrowej gospodarki, a także przyczynić się do ożywienia gospodarki UE po pandemii COVID-19 i jej przyszłej odporności. Bezzałogowe statki powietrzne mają potencjał, aby stać się czynnikiem ułatwiającym nasze życie gospodarcze i społeczne, a także siłą napędową rosnącej cyfryzacji europejskiej gospodarki, począwszy od dostaw produktów, a skończywszy na codziennych dojazdach do pracy.
31.12.2024
125 - 154
CC BY-SA (attribution - share alike)
open journal
final published version
31.12.2024
at the time of publication
40