Air traffic safety management: ANSP perspective
[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] pracownik
PL Zarządzanie bezpieczeństwem w ruchu lotniczym z perspektywy ANSP
2021
artykuł naukowy
polski
- Air traffic
- Safety
- Risk management
- Safety management system
- Ruch lotniczy
- Bezpieczeństwo
- Zarządzanie ryzykiem
EN The dynamic growth of air operations in the airspace is related to air traffic threats, which obliges aviation organizations to predict them and develop a proactive safety management strategy. The study aimed to analyze how the air navigation service provider (ANSP) implements the safety management system's assumptions in the event of a constant increase in air traffic and whether these activities contribute to achieving the assumed parameters (indicators) of safety. For this purpose, a critical analysis of the literature was carried out, supplemented with interviews conducted among these institutions' representatives. The best tools for implementing the safety management system's objectives, including hazard identification and risk management by ANSP, were identified. These are the safety assessment methodology for changes in functional systems SAM (Safety Assessment Methodology), the mandatory and voluntary reporting of aviation occurrences, and the RAMS risk assessment mark sheets. It should be noted, however, that the change management process concerns primarily planned changes. Simultaneously, there is insufficient information on how to deal with unplanned changes, and the safety culture requires intensified activities in the form of training of operational personnel. Besides, safety regulations require constant updating, and safety management models adapt to a continually changing environment.
PL Dynamiczny wzrost operacji lotniczych w przestrzeni powietrznej wiąże się z występowaniem zagrożeń w ruchu lotniczym, co nakłada na organizacje lotnicze obowiązek ich przewidywania oraz rozwijania strategii proaktywnej w zarządzaniu bezpieczeństwem. Celem pracy była analiza w jaki sposób instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej (ANSP) realizuje założenia systemu zarządzania bezpieczeństwem w sytuacji stałego wzrostu ruchu lotniczego oraz czy działania te przyczyniają się do osiągania założonych parametrów (wskaźników) z obszaru bezpieczeństwa. W tym celu dokonano krytycznej analizy literatury poszerzonej o wywiady przeprowadzone wśród przedstawicieli wspomnianych instytucji. Ustalono, że najlepszymi narzędziami do realizacji założeń systemu zarządzania bezpieczeństwem, a w tym identyfikacji zagrożeń i zarządzania ryzykiem przez ANSP są: metodologia oceny bezpieczeństwa dla zmian w systemach funkcjonalnych SAM (Safety Assessment Metodology), system obowiązkowego i dobrowolnego zgłaszania zdarzeń lotniczych oraz arkusze oceny ryzyka RAMS (Risk Assessment Mark Sheets). Należy jednak zauważyć że proces zarządzania zmianą dotyczy przede wszystkim zmian planowanych, natomiast brak jest wystarczających informacji na temat postępowania w przypadku zmian nieplanowanych, kultura bezpieczeństwa zaś wymaga zintensyfikowania działań w postaci szkoleń personelu operacyjnego. Ponadto regulacje z zakresu bezpieczeństwa wymagają ciągłej aktualizacji a modele zarządzania bezpieczeństwem dostosowywania do nieustannie zmieniającego się otoczenia.
01.03.2021
19 - 28
CC BY (uznanie autorstwa)
otwarte czasopismo
ostateczna wersja opublikowana
01.03.2021
w momencie opublikowania
20
20