W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Air traffic safety management: ANSP perspective

Autorzy

[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.3] Nauki o bezpieczeństwie

Wariant tytułu

PL Zarządzanie bezpieczeństwem w ruchu lotniczym z perspektywy ANSP

Rok publikacji

2021

Opublikowano w

Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport

Rocznik: 2021 | Tom: vol. 132

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
EN
  • Air traffic
  • Safety
  • Risk management
  • Safety management system
PL
  • Ruch lotniczy
  • Bezpieczeństwo
  • Zarządzanie ryzykiem
Streszczenie

EN The dynamic growth of air operations in the airspace is related to air traffic threats, which obliges aviation organizations to predict them and develop a proactive safety management strategy. The study aimed to analyze how the air navigation service provider (ANSP) implements the safety management system's assumptions in the event of a constant increase in air traffic and whether these activities contribute to achieving the assumed parameters (indicators) of safety. For this purpose, a critical analysis of the literature was carried out, supplemented with interviews conducted among these institutions' representatives. The best tools for implementing the safety management system's objectives, including hazard identification and risk management by ANSP, were identified. These are the safety assessment methodology for changes in functional systems SAM (Safety Assessment Methodology), the mandatory and voluntary reporting of aviation occurrences, and the RAMS risk assessment mark sheets. It should be noted, however, that the change management process concerns primarily planned changes. Simultaneously, there is insufficient information on how to deal with unplanned changes, and the safety culture requires intensified activities in the form of training of operational personnel. Besides, safety regulations require constant updating, and safety management models adapt to a continually changing environment.

PL Dynamiczny wzrost operacji lotniczych w przestrzeni powietrznej wiąże się z występowaniem zagrożeń w ruchu lotniczym, co nakłada na organizacje lotnicze obowiązek ich przewidywania oraz rozwijania strategii proaktywnej w zarządzaniu bezpieczeństwem. Celem pracy była analiza w jaki sposób instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej (ANSP) realizuje założenia systemu zarządzania bezpieczeństwem w sytuacji stałego wzrostu ruchu lotniczego oraz czy działania te przyczyniają się do osiągania założonych parametrów (wskaźników) z obszaru bezpieczeństwa. W tym celu dokonano krytycznej analizy literatury poszerzonej o wywiady przeprowadzone wśród przedstawicieli wspomnianych instytucji. Ustalono, że najlepszymi narzędziami do realizacji założeń systemu zarządzania bezpieczeństwem, a w tym identyfikacji zagrożeń i zarządzania ryzykiem przez ANSP są: metodologia oceny bezpieczeństwa dla zmian w systemach funkcjonalnych SAM (Safety Assessment Metodology), system obowiązkowego i dobrowolnego zgłaszania zdarzeń lotniczych oraz arkusze oceny ryzyka RAMS (Risk Assessment Mark Sheets). Należy jednak zauważyć że proces zarządzania zmianą dotyczy przede wszystkim zmian planowanych, natomiast brak jest wystarczających informacji na temat postępowania w przypadku zmian nieplanowanych, kultura bezpieczeństwa zaś wymaga zintensyfikowania działań w postaci szkoleń personelu operacyjnego. Ponadto regulacje z zakresu bezpieczeństwa wymagają ciągłej aktualizacji a modele zarządzania bezpieczeństwem dostosowywania do nieustannie zmieniającego się otoczenia.

Data udostępnienia online

01.03.2021

Strony (od-do)

19 - 28

DOI

10.5604/01.3001.0014.7239

URL

https://pnpw-transport.publisherspanel.com/resources/html/article/details?id=213302

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

01.03.2021

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

20

Punktacja Ministerstwa / czasopismo w ewaluacji 2017-2021

20