Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Air traffic safety management: ANSP perspective

Authors

[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.3] Security studies

Title variant

PL Zarządzanie bezpieczeństwem w ruchu lotniczym z perspektywy ANSP

Year of publication

2021

Published in

Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport

Journal year: 2021 | Journal volume: vol. 132

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
EN
  • Air traffic
  • Safety
  • Risk management
  • Safety management system
PL
  • Ruch lotniczy
  • Bezpieczeństwo
  • Zarządzanie ryzykiem
Abstract

EN The dynamic growth of air operations in the airspace is related to air traffic threats, which obliges aviation organizations to predict them and develop a proactive safety management strategy. The study aimed to analyze how the air navigation service provider (ANSP) implements the safety management system's assumptions in the event of a constant increase in air traffic and whether these activities contribute to achieving the assumed parameters (indicators) of safety. For this purpose, a critical analysis of the literature was carried out, supplemented with interviews conducted among these institutions' representatives. The best tools for implementing the safety management system's objectives, including hazard identification and risk management by ANSP, were identified. These are the safety assessment methodology for changes in functional systems SAM (Safety Assessment Methodology), the mandatory and voluntary reporting of aviation occurrences, and the RAMS risk assessment mark sheets. It should be noted, however, that the change management process concerns primarily planned changes. Simultaneously, there is insufficient information on how to deal with unplanned changes, and the safety culture requires intensified activities in the form of training of operational personnel. Besides, safety regulations require constant updating, and safety management models adapt to a continually changing environment.

PL Dynamiczny wzrost operacji lotniczych w przestrzeni powietrznej wiąże się z występowaniem zagrożeń w ruchu lotniczym, co nakłada na organizacje lotnicze obowiązek ich przewidywania oraz rozwijania strategii proaktywnej w zarządzaniu bezpieczeństwem. Celem pracy była analiza w jaki sposób instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej (ANSP) realizuje założenia systemu zarządzania bezpieczeństwem w sytuacji stałego wzrostu ruchu lotniczego oraz czy działania te przyczyniają się do osiągania założonych parametrów (wskaźników) z obszaru bezpieczeństwa. W tym celu dokonano krytycznej analizy literatury poszerzonej o wywiady przeprowadzone wśród przedstawicieli wspomnianych instytucji. Ustalono, że najlepszymi narzędziami do realizacji założeń systemu zarządzania bezpieczeństwem, a w tym identyfikacji zagrożeń i zarządzania ryzykiem przez ANSP są: metodologia oceny bezpieczeństwa dla zmian w systemach funkcjonalnych SAM (Safety Assessment Metodology), system obowiązkowego i dobrowolnego zgłaszania zdarzeń lotniczych oraz arkusze oceny ryzyka RAMS (Risk Assessment Mark Sheets). Należy jednak zauważyć że proces zarządzania zmianą dotyczy przede wszystkim zmian planowanych, natomiast brak jest wystarczających informacji na temat postępowania w przypadku zmian nieplanowanych, kultura bezpieczeństwa zaś wymaga zintensyfikowania działań w postaci szkoleń personelu operacyjnego. Ponadto regulacje z zakresu bezpieczeństwa wymagają ciągłej aktualizacji a modele zarządzania bezpieczeństwem dostosowywania do nieustannie zmieniającego się otoczenia.

Date of online publication

01.03.2021

Pages (from - to)

19 - 28

DOI

10.5604/01.3001.0014.7239

URL

https://pnpw-transport.publisherspanel.com/resources/html/article/details?id=213302

License type

CC BY (attribution alone)

Open Access Mode

open journal

Open Access Text Version

final published version

Release date

01.03.2021

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Ministry points / journal

20

Ministry points / journal in years 2017-2021

20