Adaptacja wybranych struktur kierowania i dowodzenia Sił Zbrojnych RP czasu pokoju i wojny do potrzeb wynikających ze zmian w środowisku bezpieczeństwa
[ 1 ] Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee
EN ADAPTATION OF SELECTED COMMAND AND CONTROL OF THE POLISH ARMED FORCES IN TIMES OF PEACE AND WAR TO THE NEEDS RESULTING FROM CHANGES IN THE SECURITY ENVIRONMENT
2025
Journal year: 2025 | Journal volume: T. 292 | Journal number: Nr 3 ( Numer specjalny)
scientific article
polish
- Bezpieczeństwo narodowe
- Dowodzenie (wojsko)
- Działania asymetryczne (wojsko)
- Ministerstwo Obrony Narodowej (Polska)
- Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych
- Obronność państwa
- Operacje połączone (wojsko)
- Pokój
- Polska
- Siły Zbrojne RP
- Stanowiska i punkty dowodzenia
- Sztab Generalny Wojska Polskiego
- Ukraina
- Wojna
- Zagrożenia hybrydowe
- Asymmetric warfare
- Chief of the General Staff of the Polish Army
- Command and control systems
- Commander of the Armed Forces
- Hybrid threats
- Ministry of National Defence of the Republic of Poland
- National security
- Peace
- Poland
- Ukraine
- War
PL Działania wojenne na Ukrainie pokazały, że bardzo istotna jest początkowa faza kryzysu, a sukces Ukrainy, czyli zatrzymanie operacji ofensywnych wojsk Federacji Rosyjskiej, polegał nie tyle na przewadze liczebnej czy technologicznej, ile na szybkości działań i możliwościach mobilizacyjnych zarówno sfery militarnej, jak i niemilitarnej oraz integracji tych obszarów. Powyższe osiągnięto poprzez szybkość uruchomienia potencjału obronnego państwa w ramach systemu gotowości obronnej państwa. Jednym z zasadniczych elementów wpływających na poprawę tych zdolności jest właściwe funkcjonowanie systemu kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP. Wstępna diagnoza tego obszaru wskazuje, że system kierowania i dowodzenia jest w Siłach Zbrojnych RP wyjątkowo skomplikowany i znacząco różnią się jego struktury organizacyjne występujące w czasie pokoju i w czasie wojny. Powyższe wpływa negatywnie na szybkość i skuteczność jego działania, szczególnie w czasie wystąpienia nagłych i różnorodnych zagrożeń bezpieczeństwa państwa, często o charakterze hybrydowym. Dlatego autor proponuje uproszczenie tego systemu poprzez wprowadzenie jednolitych struktur dowodzenia na czas pokoju i wojny. W szczegółach działania te obejmować będą dwie zasadnicze koncepcje. Po pierwsze, utworzenie Dowództwa Wielodomenowego, przeznaczonego do dowodzenia operacjami w czasie pokoju i kryzysu oraz dowodzenia w czasie wojny (wydzielonymi siłami do prowadzenia operacji obronnej) pod zwierzchnictwem Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych. Po drugie, utworzenie dowództw wyspecjalizowanych komponentów Rodzajów Sił Zbrojnych (rodzajów wojsk), odpowiedzialnych za mobilizacyjne rozwinięcie, wyszkolenie i przygotowanie wojsk do działań w czasie pokoju i kryzysu, a w dalszej kolejności wspieranie Dowódcy Wielodomenowego w prowadzeniu operacji.
EN The military actions in Ukraine have shown that the initial phase of a crisis is very important, and Ukraine’s success, which is the halting of the offensive operations of the Russian Federation’s forces, depended not so much on numerical or technological superiority, but on the speed of actions and mobilization capabilities, both in the military and non-military spheres, as well as the integration of these areas. This was achieved through the rapid activation of the state’s defensive potential within the framework of the state’s defence readiness system. One of the fundamental elements influencing the improvement of these capabilities is the proper functioning of the command and control system of the Armed Forces of the Republic of Poland. The preliminary diagnosis of this area indicates that the command and control system is exceptionally complicated in the Armed Forces of the Republic of Poland and that its organizational structures significantly differ during peacetime and wartime. The above negatively impacts the speed and effectiveness of its actions, especially during the occurrence of sudden and diverse threats to the security of the state, often of a hybrid nature. Therefore, the author proposes simplifying this system by introducing unified command structures for times of peace and war. In detail, these actions will consist of two main concepts. First, the establishment of a Multi-domain Command, intended for commanding operations during peace and crisis and commanding during war (allocated forces for conducting defensive operations) under the authority of the Supreme Commander of the Armed Forces. Second, the creation of commands for specialized components of the Armed Forces (branches of the military), responsible for mobilization, training, and preparation of troops for actions during peace and crisis and subsequently supporting the Multi-domain Commander in conducting operations.
08.2025
81 - 94
Bibliografia, wykaz aktów prawnych na stronie 94.
CC BY-SA (attribution - share alike)
open journal
final published version
08.2025
at the time of publication
public
70