Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Bezpieczeństwo jako kategoria edukacyjna : współczesne tendencje

Authors

[ 1 ] Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.3] Security studies

Title variant

EN Security as an educational category : contemporary trends

Year of publication

2025

Published in

Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Journal year: 2025 | Journal number: Nr 32(17)

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • Bezpieczeństwo
  • Edukacja
  • Edukacja dla bezpieczeństwa (przedmiot szkolny)
  • Klasy wojskowe
  • Szkolnictwo wyższe
  • Oferta edukacyjna
Abstract

PL Celem artykułu jest omówienie współczesnych tendencji w podejściu do bezpieczeństwa jako kategorii edukacyjnej. Scharakteryzowano w nim, na czym polega nauka o bezpieczeństwie w ramach przedmiotu szkolnego „edukacja dla bezpieczeństwa” i programów kształcenia klas wojskowych. Zaprezentowano też ofertę edukacyjną uczelni wyższych dotyczącą problematyki bezpieczeństwa. Ponadto przedstawiono postawy nauczycieli zajmujących się kształceniem w zakresie bezpieczeństwa wobec wyzwań współczesnej edukacji. Zmiany w środowisku bezpieczeństwa generują konieczność prowadzenia badań naukowych dotyczących edukacji o bezpieczeństwie, w tym o charakterze eksploracyjnym i utylitarnym. Zdobyta wiedza powinna stanowić bodziec do weryfikacji treści kształcenia związanych z bezpieczeństwem oraz służyć wypracowaniu nowych procedur na rzecz bezpieczeństwa państwa.

EN T he aim of the article is to discuss contemporary trends in the approach to security as an educational category. The article characterises what security science entails within the framework of the school subject ‘education for security’ and in the education programmes of military classes. The educational offer of higher education institutions addressing security-related topics was also presented. Moreover, the study discussed the attitudes of teachers involved in education in the field of security in the face of the challenges of modern education. Changes in the security environment generate the need to conduct scientific research on education on security, including exploratory and utilitarian studies. T he acquired knowledge should constitute a trigger for evaluation of the content of security-related education and serve to develop new procedures for state security.

Date of online publication

18.08.2025

Pages (from - to)

15 - 33

DOI

https://doi.org/10.4467/20801335PBW.25.001.22167

URL

https://www.abw.gov.pl/wyd/przeglad-bezpieczenstwa-wewnet/nr-32/2667,Nr-32.html

Comments

Bibliografia, netografia, akty prawne na stronach 29-33.

License type

CC BY-NC-SA (attribution - noncommercial - share alike)

Open Access Mode

open journal

Open Access Text Version

final published version

Release date

18.08.2025

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

20