Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Definiowanie interesu społecznego a interesu państwa na podstawie systemów infrastruktury krytycznej RP

Authors

[ 1 ] Szkoła Doktorska, Akademia Sztuki Wojennej | [ D ] phd student

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.6] Management and quality studies

Title variant

EN Defining the social interest and the interest of the state based on critical infrastructure systems RP

Year of publication

2022

Published in

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Securitate

Journal year: 2022 | Journal number: nr 12(1)

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • Interes społeczny
  • Racja stanu
  • Społeczeństwo
  • Państwo
  • Infrastruktura krytyczna
Abstract

PL Choć państwa skupiają w sobie poszczególne jednostki, tworząc zwarte, a czasem przerażające siły, które potrafią wykorzystać i skondensować ukryty potencjał ludności, znacznie częściej można stwierdzić, że interesy państwa nie zawsze pokrywają się z interesem publicznym. Państwo z definicji chce dążyć do swojego rozwoju, rozumianego np. przez wzrost siły roboczej, ekonomicznej, militarnej czy energetycznej – wynikającej z potrzeb dzisiejszego świata. Z drugiej strony, jednostka dzieli swoje priorytety na mniej ambitne (rzeczy przyziemne) płaszczyzny. Oznacza to stabilność finansową wraz z zapewnieniem podstawowych warunków życia – zarówno potrzeb fizjologicznych, jak i poczucia przynależności. Artykuł koncentruje się na interesach, a raczej ambicjach państwa i jednostki w kontekście ich rozwoju, wizualizowanych przez systemy infrastruktury krytycznej w Polsce. Nie wszystkie będą jednakowo postrzegane przez państwo i jednostkę, choć niewątpliwie zostały stworzone dla wspólnego dobra i nadal tak działają. Zależności te tworzą pewien obraz, w którym państwo – istniejące dzięki obywatelom – w pewnym momencie, zapewniając te podstawowe potrzeby egzystencjalne i bezpieczeństwo, zdaje się nie dostrzegać już potrzeb jednostek. Jednostka, poświęcając się samorealizacji i doskonaleniu wynikającemu m.in. z poczucia braku zagrożeń (lub jego zauważalnej minimalizacji), nie dostrzega rozbieżności interesów, co najczęściej jest widoczne w polityce realizowanej przez władze państwowe. Wszystkie te, kluczowe dla obu omawianych podmiotów, elementy będą miały inną hierarchię w swoistych „piramidach potrzeb”, o czym mowa w tym artykule.

Pages (from - to)

231 - 245

URL

https://studiadesecuritate.uken.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/43/2022/11/securitate_12-1-s.-231-245.pdf

License type

CC BY (attribution alone)

Open Access Mode

open journal

Open Access Text Version

final published version

Release date

11.2022

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Ministry points / journal

40