THE ENDOGENOUS FACTORS SHAPING COMPETITIVENESS OF BANKING INDUSTRY ENTERPRISES IN POLAND
[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee
PL ENDOGENICZNE CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW SEKTORA BANKOWEGO W POLSCE
2024
scientific article
english
- Banki
- Konkurencyjność
- Rozwój technologii
- Zarządzanie
- Zarządzanie innowacjami
EN The aim of this elaboration is to identify the factors that influence the shaping of competitiveness in the banking industry in Poland, by revealing relationships between those factors and, based on such relationships, providing recommendations for enterprises of the banking industry. Much attention is paid to the factors connected with the endogenous environment of the companies; according to the respondents, businesses decisively influence their competitive position. The rationale behind the subject has been inspired by the absence of competitiveness description in relation to a specific trade of the food sector in the literature. In this paper, the problem has been addressed comprehensively since all groups of competitiveness factors have been taken into account. The source material for the analysis is comprised of the data received during a study conducted in 2016 among 77 industries. The study was based on a direct interview with board members or middle management using the questionnaire. The companies of the banking industry indicated that among the product-related factors of competitiveness, the quality and the price of goods and services are the most important. The majority of respondents stated that the elements related to creating financial potential as well as financing development and the current activity with own funds had the biggest impact on the competitiveness of businesses. When it comes to the factors related to the production potential and physical resources, the quality of equipment and the modernity of technologies are considered crucial to the largest extent. In terms of sales and distribution, the important factors include the company image and the quality of customer service.
PL Celem opracowania jest zidentyfikowanie czynników wpływających na kształtowanie konkurencyjności w branży bankowej w Polsce, poprzez ujawnienie zależności między tymi czynnikami oraz (na ich podstawie) dostarczenie rekomendacji dla przedsiębiorstw branży bankowej. Dużą uwagę poświęca się w opracowaniu czynnikom związanym z otoczeniem endogenicznym firm – według respondentów, same przedsiębiorstwa mają zdecydowany wpływ na własną pozycję konkurencyjną. Brak opisu konkurencyjności w odniesieniu do konkretnej gałęzi sektora spożywczego w literaturze jest luką badawczą dla tego tematu. W niniejszej pracy problem ten jest kompleksowo omawiany, ponieważ uwzględnia się wszystkie grupy czynników konkurencyjności. Materiałem źródłowym do analizy są dane uzyskane podczas badania przeprowadzonego w 2016 roku wśród 77 przedsiębiorstw. Badanie przy użyciu kwestionariusza oparte było na bezpośrednich wywiadach z członkami zarządu lub przedstawicielami średniego szczebla zarządzania,. Przedsiębiorstwa branży piekarskiej wskazały, że wśród czynników związanych z konkurencyjnością jakość i cena towarów i usług są najważniejsze. Większość respondentów stwierdziła, że elementy związane z tworzeniem potencjału finansowego oraz finansowanie rozwoju i bieżącej działalności własnymi środkami mają największy wpływ na konkurencyjność. Jeśli chodzi o czynniki związane z potencjałem produkcyjnym i zasobami materialnymi, za kluczowe w największym stopniu są uważane jakość sprzętu i nowoczesność technologii. Ważnymi czynnikami w zakresie sprzedaży i dystrybucji są natomiast wizerunek firmy i jakość obsługi klienta.
23.07.2024
42 - 74
Bibliografia na stronach 70-73.
open journal
final published version
23.07.2024
at the time of publication
public
20