Podstawy zarządzania komunikacją w sytuacjach kryzysowych
[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee
2022
scientific monograph
polish
PL W pierwszym rozdziale poruszona została problematyka powstawania sytuacji kryzysowych i ich systematyzacja. Pojęcie „kryzysu” będące przedmiotem pierwszej części przedstawione jest z wielu perspektyw i w wielu kategoriach. Takie podejście miało na celu lepsze zrozumienie pola semantycznego tego terminu, jego różnego zastosowania i aktualnego stanu wiedzy w tym obszarze. W drugiej części scharakteryzowano wpływ sytuacji ekstremalnych na człowieka z uwzględnieniem dynamiki stanów ekstremalnych, w których człowiek uczestniczy. Znajomość wzorców aktywności ludzkiej, zmian oraz tolerancji ludzkiego organizmu w warunkach ekstremalnych pozwala właściwie konstruować i kierować komunikaty do osób poszkodowanych. W związku z powyższym niezwykle istotnym jest poznanie reakcji człowieka poprzez znajomość dynamiki stanów ekstremalnych i ich wpływie na zachowania człowieka, gdyż charakteryzują się one określonymi wzorcami aktywności, reakcją na stres, zmianami w zachowanych czy tolerancją na ekstremalne warunki Trzecia części dotyczy wpływu kryzysu psychologicznego mającego miejsce w trakcie trwania sytuacji kryzowej jak i po niej na neuropsychiczną stabilność człowieka. Znajomość rodzajów i warunków kryzysów neurotycznych, reakcji wegetatywnych, motorycznych i behawioralnych u poszkodowanych oraz etapy ich rozwoju powalają na lepsze zrozumienie ich potrzeb, postaw i odpowiedni dobór technik komunikacyjnych celem pomocy w sytuacji kryzysowej i po niej. W czwartej części omówiono komunikację kryzysową w trakcie i po kryzysie. Skupiono się na głównych elementach potrzebnych do przygotowania planu komunikacji kryzysowej oraz jego praktycznej realizacji. Scharakteryzowano różnice w komunikacji ze względu odbiorców komunikatów (komunikacja wewnętrzna i komunikacja zewnętrzna). Opisano rolę i zadania rzecznika prasowego zarówno w kontaktach z pracownikami jak i mediami. Zwrócono także uwagę na zagrożenia w obszarze dezinformacji w cyberprzestrzeni w czasie kryzysu. Na koniec dostrzeżono rolę ćwiczeń jako ważnego elementu zarządzania kryzysowego.
Warszawa, Polska
Akademia Sztuki Wojennej
2022
169
978-83-8263-274-3
- Komunikacja społeczna
- Kryzys
- Sytuacja kryzysowa
- Zarządzanie kryzysowe
80
120