Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Chapter

Download BibTeX

Title

Pojecie, istota i zakres zadań obronnych

Authors

[ 1 ] Instytut Bezpieczeństwa Państwa, Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.3] Security studies

Year of publication

2019

Chapter type

chapter in monograph

Publication language

polish

Keywords
PL
  • Obronność państwa
  • Świadczenia obronne
Abstract

PL Zadania obronne samorządu terytorialnego w świetle obowiązujących przepisów prawnych 1.1. Pojęcie, istota i zakres zadań obronnych Chociaż jednym z najczęściej stosowanych terminów z zakresu obrony narodowej jest termin "zadania obronne", to znalezienie jednoznacznej stosowanej w teorii, jak i praktyce definicji zadań obronnych jest bardzo trudne, a wręcz niemożliwe. W treści ustaw, rozporządzeń i dokumentów planistycznych zadania obronne definiuje się różnie-zazwyczaj wbrew zasadom definiowania i logicznego określania nazw powszechnie obowiązujących. Termin zadania obronne pojawił się dość dawno i ma bardzo praktyczne zastosowanie. Z tego też względu jego definicja powinna mieć przede wszystkim charakter regulujący. Jest to szczególnie przydatne w praktyce legislacyjnej, gdy ustawodawca ustala (reguluje) znaczenie danego terminu, by uniknąć zjawiska używania nazwy, której zakres nie jest do końca ustalony. Podstawowe źródło prawa, jakim jest ustawa zasadnicza w art. 85 ust. 1 określa, że obowiązkiem obywatela polskiego jest obrona Ojczyzny 1. Nie można jednak z treści tego postanowienia wywodzić istoty zdań obronnych głównie ze względu na to, iż obowiązek obywatela nie może być utożsamiany z obowiązkiem spoczywającym na wszystkich podmiotach funkcjonujących w państwie, a więc z zadaniami organów władzy, podległych im straży, służb i inspekcji oraz innych jednostek organizacyjnych, podmiotów sfery rynkowej-przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i innych instytucji funkcjonujących w państwie. Nie można wreszcie przenosić istoty obowiązku obywatela w zakresie obrony ojczyzny na obowiązki, jakie spełnia tenże obywatel będąc funkcjonariuszem publicznym, organem władzy, przedsiębiorcą lub członkiem organizacji pozarządowej. Świadczy o tym zapis ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP: "W ramach powszechnego obowiązku obrony obywatele polscy są obowiązani do: pełnienia służby wojskowej, wykonywania obowiązków wynikających z nadanych przydziałów kryzysowych i mobilizacyjnych, świadczenia pracy w ramach przydziałów mobilizacyjnych, pełnienia służby w obronie cywilnej, odbywania edukacji dla bezpieczeństwa, uczestniczenia w samoobronie ludności, odbywania ćwiczeń w jednostkach przewidzianych do militaryzacji i pełnienia służby w jednostkach zmilitaryzowanych oraz do wykonywania świadczeń na rzecz obrony-na zasadach i w zakresie określonym w ustawie." 2 1 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483, ze zm.). 2 Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, art. 4 ust. 2 (t.j. Dz.U. 2018, poz. 1459).

Pages (from - to)

12 - 21

Book

Zadania obronne samorządu terytorialnego

Copyrights to the institution

Akademia Sztuki Wojennej

License type

other

Ministry points / chapter

20

Ministry points / chapter (humanities, social sciences and theology)

20