Tożsamość narodowa we współczesnym świecie jako istotny element bezpieczeństwa narodowego na podstawie analizy treści podręczników dla szkoły podstawowej w Polsce
[ 1 ] Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee
2023
scientific article
polish
- Bezpieczeństwo narodowe
- Tożsamość narodowa
- Patriotyzm
- Szkoły podstawowe
- Podręczniki szkolne
- Badania jakościowe
- Badania ilościowe
PL Biorąc pod uwagę istotne znaczenie tożsamości narodowej w procesach wzmacniania bezpieczeństwa państwa, analizie poddano instytucjonalny etap jej kształtowania, który odbywa się podczas edukacji w szkole podstawowej, i dotyczy wszystkich polskich obywateli. Dlatego też celem badań była ilościowa i jakościowa analiza treści podręczników szkoły podstawowej pod kątem tożsamości narodowej na przykładzie Polski. Analiza ta dowodzi zgodności w tym zakresie z podstawą programową, co wzmacnia procesy konstruowania tożsamości narodowej jako istotnego elementu bezpieczeństwa narodowego. Uzyskane wyniki badań pozwoliły na sformułowanie rekomendacji dla praktyki społecznej w zakresie konstruowania tożsamości narodowej uczniów – młodych obywateli Polski.
PL Biorąc pod uwagę istotne znaczenie tożsamości narodowej w procesach wzmacniania bezpieczeństwa państwa, analizie poddano instytucjonalny etap jej kształtowania, który odbywa się podczas edukacji w szkole podstawowej, i dotyczy wszystkich polskich obywateli. Dlatego też celem badań była ilościowa i jakościowa analiza treści podręczników szkoły podstawowej pod kątem tożsamości narodowej na przykładzie Polski. Analiza ta dowodzi zgodności w tym zakresie z podstawą programową, co wzmacnia procesy konstruowania tożsamości narodowej jako istotnego elementu bezpieczeństwa narodowego. Uzyskane wyniki badań pozwoliły na sformułowanie rekomendacji dla praktyki społecznej w zakresie konstruowania tożsamości narodowej uczniów – młodych obywateli Polski.
EN Considering the importance of national identity in the processes of strengthening state security, the in-stitutional stage of its shaping, which takes place during primary school education and applies to allPolish citizens, was analyzed. Therefore, the aim of the research was a quantitative and qualitative analysis of the content of primary school textbooks on national identity on the example of Poland. This analysis proves compliance in this respect with the core curriculum, which strengthens the processes of constructing national identity as an important element of national security. The obtained research results made it possible to formulate recommendations for social practice in the field of constructing the national identity of students –young Polish citizens.
51 - 66
Słowa kluczowe: tożsamość narodowa, edukacja, szkoła podstawowa, bezpieczeństwo narodowe Brak możliwości z powodów technicznych wprowadzenia kompletnego i poprawnego zestawu danych. Publikacja do uzupełnienia
CC BY-NC-ND (attribution - noncommercial - no derivatives)
final published version
09.2023
at the time of publication
public
100