Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Tożsamość narodowa we współczesnym świecie jako istotny element bezpieczeństwa narodowego na podstawie analizy treści podręczników dla szkoły podstawowej w Polsce

Authors

[ 1 ] Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.3] Security studies

Year of publication

2023

Published in

Colloquium

Journal year: 2023 | Journal volume: t. 15 | Journal number: nr 2

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • Bezpieczeństwo narodowe
  • Tożsamość narodowa
  • Patriotyzm
  • Szkoły podstawowe
  • Podręczniki szkolne
  • Badania jakościowe
  • Badania ilościowe
Abstract

PL Biorąc pod uwagę istotne znaczenie tożsamości narodowej w procesach wzmacniania bezpieczeństwa państwa, analizie poddano instytucjonalny etap jej kształtowania, który odbywa się podczas edukacji w szkole podstawowej, i dotyczy wszystkich polskich obywateli. Dlatego też celem badań była ilościowa i jakościowa analiza treści podręczników szkoły podstawowej pod kątem tożsamości narodowej na przykładzie Polski. Analiza ta dowodzi zgodności w tym zakresie z podstawą programową, co wzmacnia procesy konstruowania tożsamości narodowej jako istotnego elementu bezpieczeństwa narodowego. Uzyskane wyniki badań pozwoliły na sformułowanie rekomendacji dla praktyki społecznej w zakresie konstruowania tożsamości narodowej uczniów – młodych obywateli Polski.

PL Biorąc pod uwagę istotne znaczenie tożsamości narodowej w procesach wzmacniania bezpieczeństwa państwa, analizie poddano instytucjonalny etap jej kształtowania, który odbywa się podczas edukacji w szkole podstawowej, i dotyczy wszystkich polskich obywateli. Dlatego też celem badań była ilościowa i jakościowa analiza treści podręczników szkoły podstawowej pod kątem tożsamości narodowej na przykładzie Polski. Analiza ta dowodzi zgodności w tym zakresie z podstawą programową, co wzmacnia procesy konstruowania tożsamości narodowej jako istotnego elementu bezpieczeństwa narodowego. Uzyskane wyniki badań pozwoliły na sformułowanie rekomendacji dla praktyki społecznej w zakresie konstruowania tożsamości narodowej uczniów – młodych obywateli Polski.

EN Considering the importance of national identity in the processes of strengthening state security, the in-stitutional stage of its shaping, which takes place during primary school education and applies to allPolish citizens, was analyzed. Therefore, the aim of the research was a quantitative and qualitative analysis of the content of primary school textbooks on national identity on the example of Poland. This analysis proves compliance in this respect with the core curriculum, which strengthens the processes of constructing national identity as an important element of national security. The obtained research results made it possible to formulate recommendations for social practice in the field of constructing the national identity of students –young Polish citizens.

Pages (from - to)

51 - 66

DOI

10.34813/14coll2023

URL

https://colloquium.amw.gdynia.pl/index.php/colloquium/article/view/221

Comments

Słowa kluczowe: tożsamość narodowa, edukacja, szkoła podstawowa, bezpieczeństwo narodowe Brak możliwości z powodów technicznych wprowadzenia kompletnego i poprawnego zestawu danych. Publikacja do uzupełnienia

License type

CC BY-NC-ND (attribution - noncommercial - no derivatives)

Open Access Text Version

final published version

Release date

09.2023

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

100