Status and Prospects for Research on Strategic Communication Between Poland and the United States of America from mid-October 1938 till December 1939
[ 1 ] Instytut Historii i Polemologii, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] pracownik
PL Stan i perspektywy badań nad komunikacją strategiczną między Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w okresie od połowy października 1938 do grudnia 1939 r.
2024
artykuł naukowy
angielski
- General History
- Poland
- Second Polish Republic
- United States of America
- Julien H. Bryan
- Society
- Foreign policy
- Strategic communication
- Propaganda
- Media
- Press
- Radio
- Film
- Second World War
- Polish Campaign
- Prasa (wydawnictwa)
- Bryan Julien Hequembourg (1899-1974)
- II wojna światowa (1939-1945)
- Historia
- Kampania wrześniowa (1939)
- Komunikacja strategiczna
- Polityka zagraniczna
- Propaganda
- Przegląd literatury
- Radiofonia
- Społeczeństwo
- Środki masowego przekazu
- Telewizja
- Polska
- Stany Zjednoczone (USA)
EN The article reviews the literature and sources related to the topic that so far has not been properly explored, described, and evaluated, that is, the perception of Poland in 1939 in the USA – the state that took a neutral stance with regard to the situation in Europe – and the American observations of the Polish Republic preparing itself to overcome the German attack and fight against the Nazis, and soon the Soviet aggression. Author also refers to the repercussions of the Polish Campaign in the American media, and recalls the activity of Julien H. Bryan, an American documentary film maker. He was the person, who depicted the struggles of Poland on fi lm and on photographs. The text points out the necessity to conduct wide-range analysis of elements described and released in the USA, including material published by Polonia’s press. Author proposes a project of a study to evaluate Polish information and propaganda efforts and their results on the American ground.
PL Artykuł dokonuje przeglądu literatury i źródeł na stosunkowo słabo zbadany temat wzajemnego postrzegania się przez Polskę, gotującą się do obrony przed napaścią niemiecką, a także reagującą na napaść sowiecką, oraz neutralne w rozpoczynającym się konflikcie Stany Zjednoczone Ameryki. Odnosi się też do reperkusji medialnych kampanii 1939 r. za Atlantykiem. Przypomina działalność amerykańskiego filmowca i dokumentalisty Juliena H. Bryana – człowieka, dzięki któremu dramat Rzeczypospolitej został upamiętniony w fotografii i filmie. Opracowanie wskazuje na niezbędność dokonania szerokiej analizy obrazu opisywanych wydarzeń w przekazie informacyjnym w USA, także z uwzględnieniem prasy polonijnej. Przedstawia projekt takiego studium, mającego m.in. zwrócić uwagę na wysiłki informacyjno-propagandowe strony polskiej oraz ich skutki.
18.12.2024
601 - 620
CC BY (uznanie autorstwa)
otwarte czasopismo
ostateczna wersja opublikowana
18.12.2024
w momencie opublikowania
100