Współczesne paradygmaty kształcenia obronnego młodzieży
[ 1 ] Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] pracownik
2022
Rocznik: 2022 | Numer: nr 3 (710)
artykuł naukowy
polski
- Badania ilościowe
- Badania jakościowe
- Badania naukowe
- Bezpieczeństwo
- Bezpieczeństwo narodowe
- Innowacje pedagogiczne
- Metody nauczania
- Klasa mundurowa
- Klasa wojskowa
- Młodzież
- Nauczanie
- Patriotyzm
- Program nauczania
- Program Pilotażowy Wspierania Szkół Ponadgimnazjalnych Prowadzących Certyfikowane Piony Wojskowych Klas Mundurowych
- Polska
- Przysposobienie wojskowe
- System obronny państwa
- Szkolnictwo wojskowe średnie
- Szkolenie wojskowe
- Szkoły średnie
- Treści kształcenia
- Wychowanie obywatelskie
- Innovation
- Preliminary military training
- Qualitative research
- Quantitative research
- Military classes
- Military preparation units
- Military training
- National security
- Patriotism
- Poland
- Security
- Uniformed classes
PL W artykule scharakteryzowano współczesne paradygmaty kształcenia obronnego młodzieży w tzw. klasach wojskowych oraz zdiagnozowano potencjał kształcenia obronnego uczniów tych klas w Polsce. Cele te osiągnięto z wykorzystaniem metod teoretycznych, takich jak: analiza, synteza i wnioskowanie na podstawie literatury poświęconej klasom mundurowym w Polsce oraz dokumentów normatywnych dotyczących obszaru rozważań. Zastosowano również metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę wywiadu i ankiety. Współczesne paradygmaty kształcenia obronnego w klasach wojskowych, syntetycznie scharakteryzowane w niniejszym studium, to: eksperyment pedagogiczny z klasami profilowanymi wojskowo (przeprowadzony w latach 1998–2003), wojskowe innowacje pedagogiczne (wprowadzane od 2002 roku), certyfikowane wojskowe klasy mundurowe (funkcjonujące od 2017 roku) oraz oddziały przygotowania wojskowego (wprowadzone w 2020 roku). Wyniki badań empirycznych pozwoliły na wyodrębnienie różnego potencjału uczniów klas wojskowych: mobilizacyjnego, społecznego i indywidualnego oraz na wskazanie możliwości jego wykorzystania w działaniach związanych z bezpieczeństwem państwa.
EN The aim of the article is to describe the contemporary paradigms of youth defense education in military classes. The aim of the article is also to diagnose the potential of defense education of such students in Poland. To achieve the assumed goals, theoretical methods were used, as follows: analysis, synthesis and inference based on the literature on uniformed classes in Poland and on normative documents in the discussed area. A diagnostic survey, an interview and a questionnaire were also used. Contemporary paradigms of defense education in military classes, which were synthesized in this study, are: a pedagogical experiment with military profiled classes (1998-2003), military pedagogical innovations (implemented since 2002), Certified Military Uniform Classes (in operation since 2017) and Military Preparation Units (introduced in 2020). The analysis of the results of the empirical research made it possible to distinguish various potentials of military class students, such as mobilization, social and individual ones, and allowed to indicate the opportunities for their application in activities related to state security
113 - 126
Bibliografia, wykaz akt prawnych na stronach 125-126.
40