W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Trends in Energy Security Education with a Focus on Renewable and Nonrenewable Sources

Autorzy

[ 1 ] Instytut Teorii Bezpieczeństwa, Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ 2 ] Instytut Zarządzania, Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ 3 ] Czech Technical University in Prague | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.3] Nauki o bezpieczeństwie

Rok publikacji

2022

Opublikowano w

Energies

Rocznik: 2022 | Tom: vol. 15 | Numer: issue 4

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
PL
  • Bezpieczeństwo energetyczne państwa
  • Edukacja
  • Energetyka
  • Odnawialne źródła energii
  • Rozwój zrównoważony
  • Transformacja energetyczna
EN
  • Education
  • Energy
  • Energy security of the state
  • Nonrenewable sources
  • Renewable energy sources (RES)
  • Sustainable development
Streszczenie

EN Energy security education explores various issues, such as a secure and competitive economy and nuclear safety. In the context of energy transition and sustainable development, it also addresses the world’s reliance on nonrenewable and renewable energy sources. The aim of this study was to identify research trends pertaining to energy security education, paying particular attention to renewable and nonrenewable sources. This was accomplished with the use of mixed-method research in two steps. The first step was a text-mining and content analysis of publications on energy security education published on the Web of Science platform between 2016 and 2021. From 660 publications on energy security education, titles, abstracts, and keywords were extracted and analysed with NVivo software to identify the most frequent concepts on energy sources in publications. The concepts were associated with nonrenewable energy sources (coal, natural gas, uranium, petroleum, and fossil fuels), nuclear power, and renewable energy sources (hydro, geothermal, solar, tide/wave/ocean, wind, solid biofuels, biogases, liquid biofuels, and renewable municipal waste). The second step was conducting detailed searches with Boolean operators, where “energy security education” was juxtaposed with the distinguished keywords. All searches on energy security education showed that publication activity tended to decrease, while citations increased. The most explored topics concerned: “fossil fuels”, “oil, petroleum”, “renewable” energy, and “solar” energy sources. An increasing trend was observed for all renewable energy sources as well as selected nonrenewable sources: “oil, petroleum”, “nonrenewable”, and “coal”. Additionally, R-squared values were calculated to indicate the fit of the trendline to the model. Due to the technologically enhanced energy transition and didactic innovations, education focussing on energy sources is expected to remain in demand. Curricula will need to be revised in the future to better reflect this reality.

Data udostępnienia online

13.02.2022

Strony (od-do)

1 - 16

DOI

10.3390/en15041351

URL

https://www.mdpi.com/1996-1073/15/4/1351

Uwagi

1351 (nr art.)

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

13.02.2022

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

140

Impact Factor

3,2

Publikacja indeksowana w

Scopus