W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Książka

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Kwestia płci w nowych podstawach programowych i wybranych podręcznikach szkolnych

Autorzy

[ 1 ] Instytut Podstaw Bezpieczeństwa, Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.8] Nauki socjologiczne

Rok publikacji

2018

Typ książki

monografia naukowa

Język publikacji

polski

Streszczenie

PL Programy i podręczniki szkolne stanowią podstawę szkolnej edukacji, ale oprócz przekazywania wiedzy służą prezentowaniu pewnej wizji świata, relacji międzyludzkich i obrazu kraju, w którym żyją uczennice i uczniowie. Od dawna na świecie są prowadzone analizy jawnego i ukrytego programu szkół, aby pokazać jak różne elementy szkolnej organizacji: statuty, plan zajęć, programy i podręczniki nauczania kształtują postawy i poglądy uczennic i uczniów. Autorki niniejszego raportu skupiają się na wybranych kwestiach dotyczących ukrytego programu szkolnego, ograniczając swoje zainteresowania do problematyki dotyczącej płci biologicznej i społeczno-kulturowej. Analiza wiąże się bezpośrednio z wprowadzoną od nowego roku szkolnego 2017/2018 reformą edukacji i ogranicza do podstaw programowych dla przedmiotów: wychowanie do życia w rodzinie, wiedza o społeczeństwie, etyka, edukacja wczesnoszkolna. Dodatkowo uwzględnione zostały losowo wybrane podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej dla klasy pierwszej i podręczniki do języka polskiego dla klasy czwartej. Podstawy programowe do wymienionych przedmiotów i podręczniki szkolne zostały poddane krytycznej analizie treści z perspektywy feministycznej, akcentującej znaczenie płci w życiu społecznym. Analiza koncentruje się na odpowiedzi na pytania: Czy i jak w analizowanych materiałach została uwzględniona problematyka dotycząca płci, równości płci, relacji między kobietami i mężczyznami, dyskryminacji związanej z płcią? Czy na podstawie analizowanych programów i podręczników szkolnych można dostrzec wrażliwość na kwestie związane z płcią? Czy i jak w analizowanych materiałach pojawia się problem różnorodności związanej z niepełnosprawnością, kolorem skóry czy narodowością?

Miejsce

Warszawa, Polska

Wydawca

Fundacja Instytut Spraw Publicznych

Wydawca z listy Ministerstwa

Fundacja Instytut Spraw Publicznych

Data opublikowania

2018

Liczba stron

32

ISBN

978-83-7689-322-8

URL

https://pl.boell.org/sites/default/files/plec_w_postawach_pop2.pdf

Słowa kluczowe
PL
  • Dyskryminacja
  • Kobieta
  • Mężczyzna
  • Nauczanie
  • Płeć
  • Podręczniki
  • Podstawa programowa
  • Program nauczania
  • Równouprawnienie płci
Uwagi

Raport powstał w ramach projektu „(Nie)Równości płci w edukacji”, finansowanego przez Fundację im. Heinricha Bölla w Warszawie.

Typ licencji

CC BY-NC-ND (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych)

Tryb otwartego dostępu

Fundacja im. Heinricha Bölla w Warszawie

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Pełny tekst książki

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Całkowita wartość punktowa monografii

80

Całkowita wartość punktowa monografii (nauki humanistyczne, społeczne i teologiczne)

120