Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Book

Download file Download BibTeX

Title

Kwestia płci w nowych podstawach programowych i wybranych podręcznikach szkolnych

Authors

[ 1 ] Instytut Podstaw Bezpieczeństwa, Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.8] Sociology

Year of publication

2018

Book type

scientific monograph

Publication language

polish

Abstract

PL Programy i podręczniki szkolne stanowią podstawę szkolnej edukacji, ale oprócz przekazywania wiedzy służą prezentowaniu pewnej wizji świata, relacji międzyludzkich i obrazu kraju, w którym żyją uczennice i uczniowie. Od dawna na świecie są prowadzone analizy jawnego i ukrytego programu szkół, aby pokazać jak różne elementy szkolnej organizacji: statuty, plan zajęć, programy i podręczniki nauczania kształtują postawy i poglądy uczennic i uczniów. Autorki niniejszego raportu skupiają się na wybranych kwestiach dotyczących ukrytego programu szkolnego, ograniczając swoje zainteresowania do problematyki dotyczącej płci biologicznej i społeczno-kulturowej. Analiza wiąże się bezpośrednio z wprowadzoną od nowego roku szkolnego 2017/2018 reformą edukacji i ogranicza do podstaw programowych dla przedmiotów: wychowanie do życia w rodzinie, wiedza o społeczeństwie, etyka, edukacja wczesnoszkolna. Dodatkowo uwzględnione zostały losowo wybrane podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej dla klasy pierwszej i podręczniki do języka polskiego dla klasy czwartej. Podstawy programowe do wymienionych przedmiotów i podręczniki szkolne zostały poddane krytycznej analizie treści z perspektywy feministycznej, akcentującej znaczenie płci w życiu społecznym. Analiza koncentruje się na odpowiedzi na pytania: Czy i jak w analizowanych materiałach została uwzględniona problematyka dotycząca płci, równości płci, relacji między kobietami i mężczyznami, dyskryminacji związanej z płcią? Czy na podstawie analizowanych programów i podręczników szkolnych można dostrzec wrażliwość na kwestie związane z płcią? Czy i jak w analizowanych materiałach pojawia się problem różnorodności związanej z niepełnosprawnością, kolorem skóry czy narodowością?

Place

Warszawa, Polska

Publisher name

Fundacja Instytut Spraw Publicznych

Publisher name from the Ministry list

Fundacja Instytut Spraw Publicznych

Date of publication

2018

Number of pages

32

ISBN

978-83-7689-322-8

URL

https://pl.boell.org/sites/default/files/plec_w_postawach_pop2.pdf

Keywords
PL
  • Dyskryminacja
  • Kobieta
  • Mężczyzna
  • Nauczanie
  • Płeć
  • Podręczniki
  • Podstawa programowa
  • Program nauczania
  • Równouprawnienie płci
Comments

Raport powstał w ramach projektu „(Nie)Równości płci w edukacji”, finansowanego przez Fundację im. Heinricha Bölla w Warszawie.

License type

CC BY-NC-ND (attribution - noncommercial - no derivatives)

Open Access Mode

Fundacja im. Heinricha Bölla w Warszawie

Open Access Text Version

final published version

Full text of book

Download file

Access level to full text

public

Total point value of monograph

80

Total point value of monograph (humanities, social sciences and theology)

120