W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Cybersecurity and incident response processes for maintaining operational security and continuity at vocational education institutions

Autorzy

[ 1 ] School of Professional Teacher Education, Jamk University of Applied Sciences, Rajakatu 35, 40600, Jyväskylä, Finland | [ 2 ] Institute of Information Technology, Jamk University of Applied Sciences, Rajakatu 35, 40600, Jyväskylä, Finland

Rok publikacji

2025

Opublikowano w

Security and Defence Quarterly

Rocznik: 2025 | Numer: Online first

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • Cybersecurity
  • Education
  • Management
  • Organization
PL
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Edukacja
  • Kształcenie
  • Organizacja
  • Zarządzanie
Streszczenie

EN Obecność cyberbezpieczeństwa w instytucjach edukacyjnych, w tym w kształceniu i szkoleniu zawodowym (VET), odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu ogólnego bezpieczeństwa społecznego w coraz bardziej cyfrowym świecie. Niniejsze badanie analizuje, w jaki sposób pracownicy instytucji VET reagują na podejrzenia incydentów cyberbezpieczeństwa, koncentrując się na kanałach i metodach zgłaszania. Celem jest lepsze zrozumienie praktyk reagowania na incydenty w niedostatecznie zbadanym kontekście VET, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów ludzkich i organizacyjnych cyberbezpieczeństwa. Instytucje VET korzystają z systemów cyfrowych, które odzwierciedlają rzeczywiste środowiska pracy i często przetwarzają autentyczne dane klientów, narażając je na ryzyko inne niż w przypadku edukacji ogólnej. Zastosowano metodologię jakościową, obejmującą wywiady tematyczne z dwudziestoma siedmioma pracownikami trzech fińskich szkół zawodowych. Analiza została oparta na modelu Świadomości Sytuacyjnej w Reagowaniu na Incydenty Cyberbezpieczeństwa oraz modelu Strefy Bliskiego Rozwoju, co pozwoliło na głębsze zbadanie, jak pracownicy postrzegają potencjalne zagrożenia i reagują na nie. Chociaż istnieją formalne procedury zgłaszania, pracownicy często polegają na nieformalnych sieciach kontaktów i bezpośrednim kontakcie ze wsparciem IT. Pilne przypadki często komunikują się telefonicznie – metoda ta jest postrzegana jako skuteczna, ale brakuje jej dokumentacji i struktury, co może utrudniać analizę i wyciąganie wniosków po wystąpieniu incydentu. Poprawa reagowania na incydenty cyberbezpieczeństwa w instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego wymaga integracji formalnych narzędzi cyfrowych z elastycznymi, zorientowanymi na człowieka metodami komunikacji. Wzmocnienie tych systemów jest niezbędne nie tylko dla ochrony wrażliwych danych, zapewnienia ciągłości i stworzenia bezpieczniejszego środowiska edukacyjnego, ale także dla wzmocnienia odporności cyfrowej całego społeczeństwa.

Data udostępnienia online

25.11.2025

DOI

10.35467/sdq/211414

URL

https://securityanddefence.pl/Cybersecurity-and-incident-response-processes-for-maintaining-operational-security,211414,0,2.html

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

25.11.2025

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

70