Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Cybersecurity and incident response processes for maintaining operational security and continuity at vocational education institutions

Authors

[ 1 ] School of Professional Teacher Education, Jamk University of Applied Sciences, Rajakatu 35, 40600, Jyväskylä, Finland | [ 2 ] Institute of Information Technology, Jamk University of Applied Sciences, Rajakatu 35, 40600, Jyväskylä, Finland

Year of publication

2025

Published in

Security and Defence Quarterly

Journal year: 2025 | Journal number: Online first

Article type

scientific article

Publication language

english

Keywords
EN
  • Cybersecurity
  • Education
  • Management
  • Organization
PL
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Edukacja
  • Kształcenie
  • Organizacja
  • Zarządzanie
Abstract

EN Obecność cyberbezpieczeństwa w instytucjach edukacyjnych, w tym w kształceniu i szkoleniu zawodowym (VET), odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu ogólnego bezpieczeństwa społecznego w coraz bardziej cyfrowym świecie. Niniejsze badanie analizuje, w jaki sposób pracownicy instytucji VET reagują na podejrzenia incydentów cyberbezpieczeństwa, koncentrując się na kanałach i metodach zgłaszania. Celem jest lepsze zrozumienie praktyk reagowania na incydenty w niedostatecznie zbadanym kontekście VET, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów ludzkich i organizacyjnych cyberbezpieczeństwa. Instytucje VET korzystają z systemów cyfrowych, które odzwierciedlają rzeczywiste środowiska pracy i często przetwarzają autentyczne dane klientów, narażając je na ryzyko inne niż w przypadku edukacji ogólnej. Zastosowano metodologię jakościową, obejmującą wywiady tematyczne z dwudziestoma siedmioma pracownikami trzech fińskich szkół zawodowych. Analiza została oparta na modelu Świadomości Sytuacyjnej w Reagowaniu na Incydenty Cyberbezpieczeństwa oraz modelu Strefy Bliskiego Rozwoju, co pozwoliło na głębsze zbadanie, jak pracownicy postrzegają potencjalne zagrożenia i reagują na nie. Chociaż istnieją formalne procedury zgłaszania, pracownicy często polegają na nieformalnych sieciach kontaktów i bezpośrednim kontakcie ze wsparciem IT. Pilne przypadki często komunikują się telefonicznie – metoda ta jest postrzegana jako skuteczna, ale brakuje jej dokumentacji i struktury, co może utrudniać analizę i wyciąganie wniosków po wystąpieniu incydentu. Poprawa reagowania na incydenty cyberbezpieczeństwa w instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego wymaga integracji formalnych narzędzi cyfrowych z elastycznymi, zorientowanymi na człowieka metodami komunikacji. Wzmocnienie tych systemów jest niezbędne nie tylko dla ochrony wrażliwych danych, zapewnienia ciągłości i stworzenia bezpieczniejszego środowiska edukacyjnego, ale także dla wzmocnienia odporności cyfrowej całego społeczeństwa.

Date of online publication

25.11.2025

DOI

10.35467/sdq/211414

URL

https://securityanddefence.pl/Cybersecurity-and-incident-response-processes-for-maintaining-operational-security,211414,0,2.html

License type

CC BY (attribution alone)

Open Access Mode

open journal

Open Access Text Version

final published version

Release date

25.11.2025

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

70