Cybersecurity and incident response processes for maintaining operational security and continuity at vocational education institutions
[ 1 ] School of Professional Teacher Education, Jamk University of Applied Sciences, Rajakatu 35, 40600, Jyväskylä, Finland | [ 2 ] Institute of Information Technology, Jamk University of Applied Sciences, Rajakatu 35, 40600, Jyväskylä, Finland
2025
Journal year: 2025 | Journal number: Online first
scientific article
english
- Cybersecurity
- Education
- Management
- Organization
- Cyberbezpieczeństwo
- Edukacja
- Kształcenie
- Organizacja
- Zarządzanie
EN Obecność cyberbezpieczeństwa w instytucjach edukacyjnych, w tym w kształceniu i szkoleniu zawodowym (VET), odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu ogólnego bezpieczeństwa społecznego w coraz bardziej cyfrowym świecie. Niniejsze badanie analizuje, w jaki sposób pracownicy instytucji VET reagują na podejrzenia incydentów cyberbezpieczeństwa, koncentrując się na kanałach i metodach zgłaszania. Celem jest lepsze zrozumienie praktyk reagowania na incydenty w niedostatecznie zbadanym kontekście VET, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów ludzkich i organizacyjnych cyberbezpieczeństwa. Instytucje VET korzystają z systemów cyfrowych, które odzwierciedlają rzeczywiste środowiska pracy i często przetwarzają autentyczne dane klientów, narażając je na ryzyko inne niż w przypadku edukacji ogólnej. Zastosowano metodologię jakościową, obejmującą wywiady tematyczne z dwudziestoma siedmioma pracownikami trzech fińskich szkół zawodowych. Analiza została oparta na modelu Świadomości Sytuacyjnej w Reagowaniu na Incydenty Cyberbezpieczeństwa oraz modelu Strefy Bliskiego Rozwoju, co pozwoliło na głębsze zbadanie, jak pracownicy postrzegają potencjalne zagrożenia i reagują na nie. Chociaż istnieją formalne procedury zgłaszania, pracownicy często polegają na nieformalnych sieciach kontaktów i bezpośrednim kontakcie ze wsparciem IT. Pilne przypadki często komunikują się telefonicznie – metoda ta jest postrzegana jako skuteczna, ale brakuje jej dokumentacji i struktury, co może utrudniać analizę i wyciąganie wniosków po wystąpieniu incydentu. Poprawa reagowania na incydenty cyberbezpieczeństwa w instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego wymaga integracji formalnych narzędzi cyfrowych z elastycznymi, zorientowanymi na człowieka metodami komunikacji. Wzmocnienie tych systemów jest niezbędne nie tylko dla ochrony wrażliwych danych, zapewnienia ciągłości i stworzenia bezpieczniejszego środowiska edukacyjnego, ale także dla wzmocnienia odporności cyfrowej całego społeczeństwa.
25.11.2025
CC BY (attribution alone)
open journal
final published version
25.11.2025
public
70