Kongestia drogowa jako kluczowe wyzwanie dla transportu miejskiego
[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ 2 ] Lotnicza Akademia Wojskowa | [ P ] pracownik
EN Road congestion as a major challenge for urban transport
2025
rozdział w monografii naukowej
polski
- Drogi
- Europa
- Infrastruktura drogowa
- Kongestia (transport)
- Miasta
- Natężenie ruchu
- Obwodnice
- Planowanie przestrzenne
- Polityka transportowa
- Polska
- Samochody osobowe
- Transport drogowy
- Ulice
- Cities
- Congestion (transport)
- Europe
- Infrastructure
- Road communication
- Roads
- Poland
- Transport management
- Transport policy
- Urban transport
- Urban transport systems
PL Dynamiczny przyrost samochodów osobowych na polskich drogach stanowi jedną z głównych przyczyn występującej kongestii. Daje to nam aktualnie względną, trzecią pozycję w Europie. Zjawisko to jest następstwem: wyraźnej poprawy sytuacji materialnej Polaków, przywiązywania wagi do wygody, prestiżu społecznego oraz występującego lokalnie wykluczenia komunikacyjnego. Kierunkiem poprawy tego stanu powinno być m.in.: dalsze poszerzanie przestrzeni płatnego parkowania w miastach oraz podnoszenie ich opłat, zwiększenie długości buspasów w arteriach miejskich, poszerzanie ilości stref "parkuj i jedź", wprowadzanie wspólnego biletu komunikacyjnego w aglomeracji miejsko-dojazdowej, lepsze sterowanie ruchem, synchronizacja robót drogowych oraz szybsza interwencja służb w przypadku kolizji drogowej. Należy również wprowadzić ruch jednokierunkowy na ważniejszych ulicach, budować tunele i wiadukty w newralgicznych miejscach oraz ronda na skrzyżowaniach zamiast świateł.
161 - 179
Podrozdziały: Wprowadzenie, 7.1. Charakterystyka zjawiska kongestii drogowej, 7.2. Identyfikacja kongestii drogowej w polskich miastach, 7.3. Wyzwania dla funkcjonowania polskich miast w świetle badanego zjawiska, Podsumowanie, Bibliografia
Akademia Sztuki Wojennej
20
20