„Consumer protection by design” i „Consumer protection by defoult” – jako nowy standard ochrony konsumentów platform sprzedażowych
[ 1 ] Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] pracownik
2025
artykuł naukowy
polski
- Handel
- Ochrona konsumenta
- Platforma internetowa
- Prawo
- Ustawodawstwo
PL Wśród rewolucyjnych rozwiązań wprowadzonych w regulacji Akt o Usługach Cyfrowych, warto zwrócić uwagę na zmianę standardu ochrony konsumentów. Przepisy nakładają na platformy sprzedażowe B2C obowiązek gromadzenia informacji identyfikujących przedsiębiorców. Obowiązek ten powoduje konieczność reorganizacji praktyk biznesowych i przewidzenia już na etapie projektowania infrastruktury dedykowanej zawieraniu umów z konsumentami, konieczności wypełnienia przez przedsiębiorcę obowiązku udostępnienia informacji konsumentom – stawiając ochronę konsumenta w centrum projektowania praktyk biznesowych. Rozwiązanie to z całą pewnością można określić jako standard consumer protection by design a nawet consumer protection by defoult. Celem niniejszego artykułu jest analiza nowych proaktywnych obowiązków i próba odpowiedzi na pytanie, czy rozwiązanie to okaże się skuteczną metodą włączenia podmiotów hostingujących – w kontrolę łańcucha dystrybucji produktów on-line wzorem rozwiązań przyjętych w regulacjach odnoszących się do bezpieczeństwa produktów, przypisując im niejako rolę quasi podmiotu odpowiedzialnego - „responsible person”. Nowe rozwiązanie stawia bowiem optymalizację ochrony konsumentów w centrum praktyk biznesowych, wymuszając na dostawcach platform internetowych redefinicję praktyk sprzedażowych
EN Among other revolutionary solutions introduced in the Regulation of the Digital Services Act, the change of the consumer protection standard it is worth paying attention. The regulations require B2C sales platforms to collect information identifying entrepreneurs. This obligation makes it necessary to reorgnize business practices and to anticipate, already at the stage of designing the infrastructure dedicated to concluding contracts with consumers, the need for the entrepreneur to fulfill the obligation to provide information to consumers - putting consumer protection at the center of designing business practices. This solution can certainly be described as a standard consumer protection by design or even consumer protection by defoult. The aim of this article is to analyze the new proactive obligations and attempt to answer the question whether this solution will prove to be an effective method of involving hosting entities in the control of the online product distribution chain, following the example of solutions adopted in the regulations relating to product safety, assigning them the role of a quasi "responsible person". The new solution puts the optimization of consumer protection at the center of business practices, forcing online platform providers to redefine sales practices.
2025
43 - 53
Bibliografia, wykaz aktów prawnych na stronach 52-53
70