W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Konstytucyjny obowiązek ochrony granic RP w świetle kryzysu na granicy z Białorusią

Autorzy

[ 1 ] Katedra Prawa Cyberbezpieczeństwa i Nowych Technologii, Instytut Prawa, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.7] Nauki prawne

Wariant tytułu

EN Constitutional Duty to Protect Polish Borders in the Light of the Crisis on the Border with Belarus

Rok publikacji

2022

Opublikowano w

Przegląd Prawa Konstytucyjnego

Rocznik: 2022 | Numer: nr 3 (67)

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • Bezpieczeństwo międzynarodowe
  • Bezpieczeństwo narodowe
  • Granice
  • Migracje
  • Nielegalni imigranci
  • Ochrona granic
  • Polityka migracyjna
  • Polska
  • Pomaganie
  • Prawo międzynarodowe
  • Postawy
  • Przekroczenie granicy nielegalne
  • Regiony przygraniczne
  • Społeczności lokalne
  • Stan wyjątkowy
  • System obronny sojuszniczy
  • Sytuacja kryzysowa
  • Unia Europejska (UE)
  • Wojna hybrydowa
EN
  • Belarus
  • Borders
  • Borders protection
  • Crisis
  • Crisis situation
  • European Union
  • Hybrid war
  • International law
  • International security
  • Migration
  • Migration policy
  • National security
  • Poland
  • State of emergency
Streszczenie

PL Obowiązkiem każdego państwa ustanawianym przez prawo wewnętrzne jest ochrona jego granic. Konstytucja RP odwołując się do konieczności zapewnienia niepodzielności terytorium oraz bezpieczeństwa i nienaruszalności jego granic nadaje temu obowiązkowi znaczenie priorytetowe. Kryzys na granicy polsko-białoruskiej stanowi poważne zagrożenie zarówno dla krajów nadbałtyckich, jak i Unii Europejskiej. Metody i środki wykorzystywane w celu jego zakończenia mają przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo granicy, co biorąc pod uwagę hybrydowy charakter działań prowadzonych przez Białoruś – jest zadaniem niezwykle trudnym. Możliwość reakcji polskich służb ogranicza konieczność poszanowania praw człowieka, przepisów prawa międzynarodowego oraz reguł demokracji, którymi to Republika Białoruś nie czuje się związana. Skorzystanie z rozwiązania jakim jest stan wyjątkowy pozwoliło skupić wysiłki na zwalczaniu kryzysu, pojawia się jednak pytanie jak rozwinie się sytuacja po jego zniesieniu.

EN The duty of each state established by internal law is to protect its borders. The Constitution of the Republic of Poland, referring to the need to ensure the integrity of the territory and the security and inviolability of its borders, gives this duty priority. The crisis on the Polish-Belarusian border poses a serious threat to both the Baltic countries and the European Union. The methods and means used to end it are primarily intended to ensure border security, which is a particularly difficult task given the hybrid nature of the actions carried out by Belarus. The possibility of response and reaction of Polish services is limited by the need to respect human rights, international law regulations and democratic rules, which the Republic of Belarus does not feel bound by. The use of the state of emergency made it possible to focus efforts on combating the crisis, but the question arises how the situation will develop after it is lifted.

Strony (od-do)

249 - 265

DOI

10.15804/ppk.2022.03.19

URL

https://czasopisma.marszalek.com.pl/10-15804/ppk/1130-ppk-2022/ppk-20223/8675-ppk2022319

Uwagi

Bibliografia, netografi na stronach 264-265.

Tryb otwartego dostępu

witryna wydawcy

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

2022

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

100