Przedmiot edukacja dla bezpieczeństwa. Porównanie podstaw programowych obowiązujących w gimnazjach i aktualnych szkołach podstawowych
[ 1 ] Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ D ] doktorant
2017
artykuł naukowy
polski
- Bezpieczeństwo narodowe
- Nauczanie
- Polska
- Program nauczania
- Szkolnictwo podstawowe
- National security
- Education for safety
- Poland
PL Od 1 września 2017 r. w polskiej oświacie wprowadzone zostały zmiany, zgodnie z którymi zlikwidowano gimnazja na rzecz szkół podstawowych. Zreformowany został również program nauczania przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa. Celem artykułu jest porównanie starego programu nauczania edukacji dla bezpieczeństwa w gimnazjach z aktualnie obowiązującym programem prowadzonym w szkołach podstawowych, ze wskazaniem istotnych różnic. Programy edukacyjne w szkołach muszą elastycznie się podporządkowywać zmianom zachodzącym w otoczeniu, w szczególności jeżeli chodzi o kształcenie w wymiarze bezpieczeństwa. Pogłębianie świadomości społecznej o nowych zagrożeniach oraz sposobach radzenia sobie z nimi wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa personalnego i strukturalnego. Aktualny program nauczania edukacji dla bezpieczeństwa stawia na praktycyzm oraz nowe wymiary bezpieczeństwa (na przykład bezpieczeństwo zdrowotne). Niewątpliwie jest aktualizacją starego programu, który ewoluuje wraz ze zmianami współczesnego świata.
EN Changes have been introduced in the Polish education since 1st September 2017. Junior high school were abolished in favour of primary schools. The education curriculum for security education was also reformed. The aim of the study is to compare the old education curriculum for safety in junior high schools with the current curriculum in primary schools, pointing to significant differences. Educational programs in schools need to be flexible, especially in addressing changes in the environment, particularly in terms of safety education. Deepening the public awareness of new threats and ways to deal with them increases the sense of personal and structural security. The current program of education for security raises practicality and new dimensions of security (for example health security). Undoubtedly, it is an update of the old program, which evolves with the changes of the modern world.
41 - 54
http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-7d8bddb5-07a4-42a4-b677-e52f1f87bd7e
Bibliografia, netografia na stronach 53-54. Streszczenie w języku angielskim
otwarte repozytorium
ostateczna wersja opublikowana
4
4