Wpływ e-commerce na zmiany w opakowaniach na przykładzie platformy internetowej Amazon.com
[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee
EN Effects of e-commerce on packaging changes on the example of the online platform Amazon.com
2025
scientific article
polish
- Amazon.com
- Handel elektroniczny
- Logistyka
- Obsługa klienta
- Opakowania
- Recykling
- Sklepy internetowe
- E-commerce
- Logistics customer service
- Courier shipments
- Packaging
- Recycling
PL W związku z dynamicznym rozwojem gospodarki opartej na systemie e-commerce, zwłaszcza w czasach pandemii, kiedy e-handel stał się częstą formą zakupu i sprzedaży towarów, podjęcie problematyki zawartej w tytule artykułu motywowane jest chęcią wskazania oddziaływania e-commerce na kształt, rozmiary i jakość opakowań, wykorzystywanych w tym kanale dystrybucji. Specyfika i dynamiczny rozwój e-handlu wymusza na organizacjach poszukiwanie nowych, bardziej efektywnych i wyspecjalizowanych rozwiązań oraz technologii pakowania, a także zabezpieczenia dystrybuowanych przez nie produktów. Podczas transakcji online opakowanie staje się jedynym fizycznym elementem kontaktu sprzedawcy z klientem, buduje jego doświadczenie zakupowe oraz wpływa na jego opinię na temat firmy. Dominująca rola przesyłek kurierskich w logistyce e-commerce wymusza konieczność lepszego i bardziej efektywnego pakowania towarów w procesie dystrybucji. Natomiast funkcje logistyczne pełnione przez opakowania są gwarancją optymalnego i harmonijnego przepływu materiałów przez każde ogniwo łańcucha dostaw. Przedmiotem badań przedstawionych w artykule jest wpływ, jaki wywiera specyfika e-commerce na system i strukturę opakowań. Celem badań jest analiza i ocena zmian parametrów opakowań jednostkowych produktów na przykładzie platformy sprzedażowej Amazon. com. W opracowaniu opisane zostały kwestie związane z istotą e-commerce jako nowoczesnego kanału dystrybucji. Ponadto przedstawiono analizę opakowań stosowanych w e-commerce na platformie sprzedażowej Amazon.com oraz kierunki ich rozwoju w elektronicznym kanale dystrybucji uwzględniające założenia i perspektywy badanego podmiotu.
EN In connection with the dynamic development of the e-commerce economy, especially in times of a pandemic, when e-commerce has become a common form of buying and selling goods, the aim of addressing the issues contained in the title of the article is to indicate the impact of e-commerce on the shape, size and quality of packaging used in this distribution channel. The specificity and dynamic development of e-commerce forces organizations to look for new, more effective and specialized solutions and packaging technologies, as well as protection for the products they distribute. During online transactions, packaging becomes the only physical element of contact between the seller and the customer, it builds the customer's shopping experience and influences their opinion about the company. The dominant role of courier shipments in e-commerce logistics forces the need for better and more effective packaging of goods in the distribution process. The logistics functions performed by packaging, on the other hand, guarantee an optimal and harmonious flow of materials through every link in the supply chain. The subject of the research presented in the article is the impact of the specificity of e-commerce on the system and structure of packaging. The aim of the research is to analyse and evaluate changes in the parameters of product unit packaging using the Amazon.com sales platform as an example. The study describes issues related to the essence of e-commerce as a modern distribution channel. In addition, an analysis of packaging used in e-commerce on the Amazon.com sales platform and the directions of its development in the electronic distribution channel, taking into account the assumptions and perspectives of the examined entity.
39 - 51
40