Zarządzanie kryzysowe z perspektywy edukacyjnej
[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee
EN Crisis management from the educational perspective
2023
scientific article
polish | english
- Doskonalenie zawodowe
- Kształcenie
- Zarządzanie kryzysowe
- Crisis management
- Professional development
- Training methods
PL Artykuł poświęcony został wybranym działaniom w sferze edukacyjnej, postrzeganych w kontekście zarządzania kryzysowego. Wskazano w nim, że jedną z najważniejszych funkcji współczesnego państwa jest zapewnienie obywatelom warunków ochrony przed potencjalnymi i realnymi zagrożeniami. Prawo do ochrony przed zagrożeniami wynika z norm prawnych, etycznych i moralnych, przyjętych w cywilizowanych społeczeństwa. Ich podstawowym celem jest umożliwienie społeczeństwom realizacji prawa do życia, przetrwania i rozwoju. W pierwszej części artykułu odniesiono się do funkcjonowania systemu zarządzania kryzysowego w Polsce, wskazując jego podstawy prawne i organizacyjne. W dalszej części odniesiono się do wybranych metod doskonalenia zawodowego, wskazując przydatność ich wykorzystania na potrzeby doskonalenia uczestników zarządzania kryzysowego.
EN The paper is devoted to selected activities in the educational sphere. They are perceived in the context of crisis management. The research indicates that one of the most important functions of a modern state is to provide its citizens with protection against potential and real threats. The protection right against threats results from legal, ethical and moral norms adopted in civilized societies. The primary objective is connected with providing the societies with the right to life, survive and develop. The first part of the paper refers to the problem the crisis management system functioning in Poland. Legal and organizational bases have been indicated. In the next part, the reference to selected methods of professional development has been provided. These methods usefulness for the needs of participants’ crisis management professional development has been indicated.
55 - 73
CC BY-NC-ND (attribution - noncommercial - no derivatives)
open journal
final published version
31.12.2023
at the time of publication
70