Courier services as a determinant for improving the "last mile" logistics in Poland
[ 1 ] Wydział Zarządzania i Dowodzenia, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee
PL Usługi kurierskie w Polsce jako determinanta doskonalenia logistyki „ostatniej mili”
2023
scientific article
english
- Handel elektroniczny
- Klient
- Logistyka
- Łańcuch dostaw
- Satysfakcja konsumentów
- Usługi kurierskie
- Poczta
PL W artykule przedstawiono wyniki badań odzwierciedlające istotę i właściwości usług kurierskich, a także przesłanki do doskonalenia logistyki „ostatniej mili” w Polsce. Współczesne opracowania naukowe koncentrują się na identyfikacji specyfiki logistyki, którą postrzega się przez jej wielowymiarowość. Niewąt- pliwie logistyka „ostatniej mili” może być traktowana jako część logistyki dystrybucji i w dobie burzliwego rozwoju handlu elektronicznego powinna być przedmiotem badań naukowych. Istnieje pewna niejed- noznaczność związana z identyfikacją istoty usług kurierskich jako elementu rynku usług logistycznych. Usługi te są świadczone przez operatorów pocztowych i istotnie wpływają na rozwiązania logistyczne w obszarze dystrybucji i obsługi posprzedażnej. Celem badań było określenie właściwości usług kurierskich w Polsce, w tym ich mankamentów, i wskazanie możliwości wdrożenia zmian w logistyce „ostatniej mili” koniecznych do wyeliminowania stwierdzonych niedoskonałości. Badania były skoncentrowane na roz- wiązaniu następującego naukowego problemu badawczego: Jakie usługi posiadają kluczowe znaczenie na rynku usług pocztowych w Polsce i jakie zasadnicze błędy w zakresie logistyki „ostatniej mili” należy wyeliminować, aby poprawić jakość obsługi klientów? Uzyskane wyniki badań pozwoliły zweryfikować pozytywnie następującą hipotezę badawczą: Kluczowe znaczenie wśród usług pocztowych posiadają usługi kurierskie, przy czym nadal będą dominować krajowe przesyłki kurierskie. Głównymi mankamen- tami aktualnie stosowanych rozwiązań logistycznych są: uszkodzenia przesyłek; opóźnienia w stosunku do gwarantowanego terminu dostawy i utrata przesyłek. W konsekwencji sprecyzowano istotę usług kurierskich, jako jednego z rodzajów usług pocztowych, określono zasadnicze ich właściwości i wykazano, że krajowe przesyłki kurierskie będą nadal dominować wśród usług pocztowych. Zidentyfikowane zostały także główne mankamenty aktualnie stosowanych rozwiązań logistycznych, a mianowicie uszkodzenia przesyłek, opóźnienia w stosunku do gwarantowanego terminu dostawy i utrata przesyłek na ostatnim etapie dostaw, co było podstawą do wskazania możliwości doskonalenia rozwiązań z zakresu logistyki „ostatniej mili”.
EN The article presents the results of research reflecting the essence and properties of courier services, as well as the premises for improving the „last mile” logistics in Poland. Undoubtedly, „last mile” logistics can be treated as a part of distribution logistics and in the era of turbulent development of e-commerce should be the subject of scientific research. There is some ambiguity related to the identification of the essence of courier services as part of the logistics services market. These services are provided by postal operators and significantly affect logistics solutions in the area of distribution and after-sales service. The purpose of the research was to determine the characteristics of courier services in Poland, including their drawbacks, and to indicate the possibility of implementing changes in the „last mile” logistics necessary to eliminate the identified imperfections. The research was focused on solving the following scientific research problem: What services are of key importance in the postal services market in Poland, and what fundamental errors in „last mile” logistics should be eliminated to improve the quality of customer service? The obtained research results allowed to positively verify the following research hypothesis: Courier services are of key importance among postal services, with domestic courier services continuing to dominate. The main drawbacks of current logistics solutions are: damage to parcels; delays in relation to the guaranteed delivery date and loss of parcels. As a result, the essence of courier services as one of the types of postal services was clarified, its essential characteristics were identified, and it was shown that domestic courier shipments will continue to dominate among postal services. The main shortcomings of the logistics solutions currently in use were also identified, namely damage to parcels; delays in relation to the guaranteed delivery date and loss of parcels at the last stage of delivery, which was the basis for pointing out opportunities to improve „last mile” logistics solutions.
10.01.2024
41 - 60
Bibliografia na stronach 59-60.
100