Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Chapter

Download BibTeX

Title

Finansowanie zadań obronnych realizowanych przez organy administracji publicznej i przedsiębiorców na szczeblu wojewódzkim

Authors

[ 1 ] Instytut Bezpieczeństwa Państwa, Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.5] Political and administrative sciences

Year of publication

2018

Chapter type

chapter in monograph

Publication language

polish

Keywords
PL
  • Administracja publiczna
  • Finansowanie
  • Przygotowania obronne państwa
  • Samorząd terytorialny
Abstract

PL Stosowane obecnie w Polsce procedury planowania i realizacji wydatków obronnych zostały ukształtowane po 1989 roku w ramach transformacji politycznej i gospodarczej. Celem zmian było zapewnienie większej przejrzystości i kontroli nad sferą finansowania systemu obronnego państwa zgodnie ze standardami NATO. Zgodnie z Konstytucją RP z 1997 r. sposób realizacji dochodów jak i wydatków na cele publiczne, do których zalicza się obronę narodową, określa ustawa budżetowa . Ustawa ta określa nie tylko zasady i tryb gromadzenia zasobów pieniężnych objętych budżetem państwa oraz wydatkowanie tych zasobów na finansowanie wszystkich zadań wynikających z funkcji państwa (również na obronę narodową), ale także ustala formy organizacyjno-prawne jednostek realizujących te zadania. Właściwe zaprojektowanie środków budżetowych przeznaczonych na realizację zadań obronnych zawartych w programach obronnych jest fundamentalną częścią programowania obronnego. Przedsięwzięcia rzeczowo-finansowe przewidziane do realizacji w czasie pokoju (m. in. w województwie) mające na celu przygotowanie organów administracji publicznej i przedsiębiorców do wykonywania własnych zadań obronnych oraz na rzecz Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych, systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym w czasie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny obejmuje Program pozamilitarnych przygotowań obronnych RP, na podstawie którego tworzy się programy wojewódzkie. Podstawą do jego opracowania jest rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego . Przedsięwzięcia wymienione w ww. programie mają na celu również zbilansowanie potrzeb obronnych z możliwościami ekonomicznymi Polski, określenie w dłuższej pespektywie nakładów na obronę narodową oraz racjonalizację ich wykorzystania, a także wdrożenie na wszystkich szczeblach administracji państwowej jednolitego systemu planowania i programowania obronnego. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań … ustaliło tryb i ogólne zasady planowania obronnego, a więc ww. program opracowywano od 2003 roku co dwa lata na sześcioletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym. Nie było to niestety zbieżne z planowaniem obronnym w NATO polegającym na opracowywaniu programów obronnych co cztery lata, na dziesięcioletni okres planistyczny i obecne programy obowiązują na lata 2013-2022. Ustalono również obowiązek opracowywania programów niższego rzędu, tj. działów administracji rządowej, urzędów obsługujących centralne organy administracji rządowej oraz województw . Przedsięwzięcia rzeczowo-finansowe zawarte w PPPO nie ujmują przedsięwzięć zawartych w odrębnym Programie doskonalenia obrony cywilnej, tworzonego na szczeblu województwa przez szefa OC województwa (wojewodę).

Pages (from - to)

201 - 223

URL

https://www.researchgate.net/publication/339816579_Finansowanie_zadan_obronnych_realizowanych_przez_organy_administracji_publicznej_i_przedsiebiorcow_na_szczeblu_wojewodzkim_wydanie_II_Financing_of_defense_tasks_implemented_by_public_administration_bo

Book

Administracja publiczna w procesie przygotowań obronnych państwa - wybrane problemy

Ministry points / chapter

20

Ministry points / chapter (humanities, social sciences and theology)

20