Zadania obronne wykonywane w województwie przez organy administracji publicznej i inne organy
[ 1 ] Instytut Bezpieczeństwa Państwa, Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee
2018
chapter in monograph
polish
- Administracja publiczna
- Przygotowania obronne państwa
- Samorząd terytorialny
- System obronny państwa
PL Zadania obronne wykonywane w województwie przez organy administracji publicznej Termin zadania obronne funkcjonuje w organizacji obrony narodowej od bardzo dawna jednak nie doczekał się typologii oraz jednoznacznej definicji, na podstawie której nie będzie wątpliwości jakie zadania będą kwalifikowane do tej grupy. Jakkolwiek sam termin jest powszechnie używany w ustawach, rozporządzeniach oraz dokumentach planistycznych, jednak zasady jego definiowania nie są spójne. 1.1. Pojęcie, istota i zakres zadań obronnych Konstytucja RP z 1997 r. wyznacza kierunek rozumienia istoty zadań obronnych w sformułowaniu: „obowiązkiem obywatela polskiego jest obrona Ojczyzny” . Jednak obywatel nie może być utożsamiany z różnymi podmiotami państwowymi wykonującymi takie zadania, czy też będąc członkiem organizacji, funkcjonariuszem, organem władzy lub przedsiębiorcą. Zadania wykonywane przez obywateli w ramach powszechnego obowiązku obrony wymienia ustawa o powszechnym obowiązku obrony RP w art. 4 ust. 2. Ustawa ta daje dalsze wskazówki w art. 2, z którego wynika, że „umacnianie obronności Rzeczypospolitej Polskiej, przygotowanie ludności i mienia narodowego na wypadek wojny” oraz „wykonywanie innych zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony” należy nie tylko do obywateli, ale przede wszystkim do organów władzy i administracji rządowej oraz innych organów i instytucji państwowych, organów samorządu terytorialnego, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych, a także organizacji społecznych. Wynika z tego, że nie tylko zadania w ramach powszechnego obowiązku obrony są zadaniami obronnymi. W kilku rozporządzeniach używa się wyrażenia „zwanych dalej zadaniami obronnymi”, co może sugerować, że pewne grupy zadań wymieniane w danym rozporządzeniu utożsamiane są w ogóle z zadaniami obronnymi (może chodzić o znak równości), jakby tylko one stanowiły te zadania. Takie podejście znajdujemy w literaturze przedmiotu, jednak to wyrażenie służy tylko i wyłącznie na użytek danego rozporządzenia. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie Zasad techniki prawodawczej „dla oznaczenia określenia złożonego, składającego się z więcej niż jednego wyrazu, które wielokrotnie powtarza się w tekście aktu normatywnego, można wprowadzić jego skrót” , w tym wypadku - „zadaniami obronnymi”. Chodzi tu z pewnością o część zadań z całego zakresu zadań obronnych wymienianych w danym rozporządzeniu czy innym dokumencie normatywnym. Wprowadza to pewną dwuznaczność w rozumieniu, stąd też różnica w poglądach w literaturze. Na poparcie tej tezy posłuży rozporządzenie Rady Ministrów z 15 czerwca 2004 r., w którym stwierdza się że: „Rozporządzenie określa: 1) warunki i tryb planowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa, zwanych dalej zadaniami obronnymi, przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego” (podkreślenie D.N.). Nie oznacza to, że tylko i wyłącznie ta grupa zadań stanowi zadania obronne. Po prostu dalej - ale tylko w rozporządzeniu - tak właśnie zwane są te zadania nie wyczerpując definicji zadań obronnych.
167 - 200
Akademia Sztuki Wojennej
other
20
20