Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Sztuczna inteligencja w lotnictwie cywilnym Unii Europejskiej

Authors

[ 1 ] Wydział Prawa i Administracji, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.7] Law

Title variant

EN Artifical Intelligence in civil aviation

Year of publication

2025

Published in

Cybersecurity and Law

Journal year: 2025 | Journal number: nr 1 (13)

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • Unia Europejska (UE)
  • Akt w sprawie sztucznej inteligencji (2024)
  • Lotnictwo
  • Lotnictwo cywilne
  • Prawo nowych technologii
  • Prawo Unii Europejskiej
  • Sztuczna inteligencja
EN
  • European Union
  • Artificial Intelligence Act (2024)
  • Aviation
  • Private flying
  • Artificial intelligence (Al)
Abstract

PL Objectives: 12 lipca 2024 r. opublikowano Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji. Ten kluczowy dokument zwany Aktem o Sztucznej Inteligencji (ang. AI Act) ustala zasady dotyczące rozwoju, wdrażania i używania sztucznej inteligencji na terenie Unii Europejskiej. Ze względu na regulowaną materię poszczególne elementy AI Act, będą wprowadzane stopniowo (niektóre z nich już od 2025 r). Rozbudowane przepisy aktu stosowane są także w lotnictwie cywilnym. Celem artykułu jest analiza prawna przepisów UE ze szczególnym wskazaniem, w jaki sposób rozporządzenie będzie mogło być praktycznie zastosowane w branży lotniczej państw członkowskich UE. Methods: analiza prawna przepisów UE ze szczególnym wskazaniem, w jaki sposób rozporządzenie będzie mogło być praktycznie zastosowane w branży lotniczej państw członkowskich UE. Results: Unia Europejska w przedmiotowym rozporządzeniu poczyniła ogromny krok w stronę opracowania jednolitych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji. Jest to temat niezwykle szeroki i skomplikowany. Stąd ustawodawca przewidział wejście w życie aktu w 2026 r. Od państw członkowskich zależeć będzie teraz prawidłowe wdrożenie przepisów dotyczących AI. Conclusions: W lotnictwie AI pełni istotną funkcję, głownie z uwagi na nowe technologie, w tym automatyzację i szeroki dostęp do danych. Należy mieć nadzieję, iż nowe rozporządzenie uporządkuje stosowanie AI w praktyce, biorąc pod uwagę specyfikę konkretnych domen, jakim jest lotnictwo cywilne i wszelkie wyłączenia wynikające z równie skomplikowanego i kompleksowego systemu prawa UE.

EN On July 12, 2024, Regulation (EU) 2024/1689 of the European Parliament and of the Council of June 13, 2024, on the establishment of harmonized rules on artificial intelligence was published. This key document, i.e., the Artificial Intelligence Act (the socalled AI Act), sets out rules for the development, implementation, and use of artificial intelligence within the European Union. Due to the nature of the subject matter, individual elements of the AI Act will be introduced gradually (some of them from 2026). The provisions of the act also apply to civil aviation. This article aims to show how the regulation can be applied in practice in civil aviation in EU countries.

Date of online publication

02.12.2025

Pages (from - to)

57 - 68

DOI

10.35467/cal/214605

URL

https://czasopismocybersecurityandlaw.pl/Artificial-Intelligence-in-Civil-Aviation,214605,0,2.html

Comments

Bibliografia, akty prawne na stronach 67-68.

Copyrights to the institution

Akademia Sztuki Wojennej

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Open Access Mode

open journal

Open Access Text Version

final published version

Release date

02.12.2025

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

70