KOLEKTYWNA OBRONA NATO. WYBRANE PROBLEMY PRZYGOTOWAŃ OBRONNYCH W POLSCE, W KONTEKŚCIE ZOBOWIĄZAŃ SOJUSZNICZYCH
[ 1 ] Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ 2 ] Akademia Wymiaru Sprawiedliwości | [ P ] employee
2023
scientific article
polish
PL Uzyskanie przez Polskę w 1999 roku członkostwa w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) było jednym z najważniejszych wydarzeń w historii III Rzeczypospolitej. Udział w kolektywnym tworzeniu siły obronnej państw - członków Sojuszu Północnoatlantyckiego oznacza obowiązek utrzymywania i rozwijania przez państwa członkowskie indywidualnej i zbiorowej zdolności do odparcia zbrojnej napaści. Zobowiązuje to między innymi Polskę do prowadzenia przygotowań obronnych w wymiarze narodowym oraz sojuszniczym. Wynika z nich wiele zadań dla Polski, dotyczących między innymi pobytu wojsk obcych na terytorium innego państwa w ramach zadań wsparcia przez państwo-gospodarza (HNS) oraz planowania obronnego, w sposób zgodny z zasadami i procedurami przyjętymi w Sojuszu. Podjęta w artykule próba systematyzacji przygotowań obronnych w Polsce, w kontekście zobowiązań sojuszniczych wynika ze zmiany obowiązujących przepisów prawnych wprowadzonych przez ustawę z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny. Sentencją prac autorów na etapie pogłębiania wiedzy w przedmiotowym zakresie było powszechnie znane powiedzenie, że dziś nie wystarczy „wiedzieć, że” ani „wiedzieć jak”, ale trzeba „wiedzieć dlaczego”. Zaprezentowane w niniejszym artykule treści stanowią próbę przedstawienia aspektów prawnych, instytucjonalnych i instrumentalnych problematyki przygotowań obronnych w Polsce, w kontekście zobowiązań sojuszniczych. Uwzględniając charakter problemu, należy pamiętać, że integracja Polski w NATO to proces długotrwały, który wymaga stałego zaangażowania wszystkich struktur oraz instytucji państwa.
EN Poland's accession to the North Atlantic Treaty Organization (NATO) in 1999 was one of the most important events in the history of the Third Polish Republic. Participation in the collective creation of the defense force of the North Atlantic Alliance member states means that member states are obliged to maintain and develop their individual and collective ability to resist armed attack. This obliges, among other things, Poland to conduct defense preparations at national and allied levels. They result in many tasks for Poland, including for the stay of foreign troops on the territory of another country as part of host nation support tasks (HNS) and defense planning, in a manner consistent with the principles and procedures adopted in the Alliance. The attempt to systematize defense preparations in Poland, in the context of alliance obligations, made in the article results from the change in applicable legal provisions introduced by the Act of March 11, 2022 on the defense of the Homeland. The motto of the author's work at the stage of deepening knowledge in the subject area was the commonly known saying that today it is not enough to "know that" or "know how", but you need to "know why". The content presented in this article is an attempt to present the legal, institutional and instrumental aspects of defense preparations in Poland, in the context of allied obligations. Taking into account the nature of the problem, it should be remembered that Poland's integration into NATO is a long-term process that requires constant involvement of all state structures and institutions. Key words: North Atlantic Treaty Organization, NATO; national security system, state defense system, state defense preparations, Host Nation Support (HNS) defense planning, defense task.
27.12.2023
27 - 45
GICID:01.3001.0054.5156. Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 43-45.
CC BY-NC (attribution - noncommercial)
open journal
final published version
27.12.2023
public
100