NATIONAL SECURITY AND EDUCATION IN MILITARY PREPARATION CLASSES
[ 1 ] Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ 2 ] Wydział Wojskowy, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee
PL KLASY WOJSKOWE W DOBIE PRZEMIAN. O BEZPIECZEŃSTWIE I ODDZIAŁACH PRZYGOTOWANIA WOJSKOWEGO
2022
scientific article
english
- Doskonalenie zawodowe
- Edukacja dla bezpieczeństwa
- Edukacja wojskowa (przedmiot szkolny)
- Klasy mundurowe
- Klasy wojskowe
- Nauczyciele edukacji dla bezpieczeństwa
- Prawo
- Program nauczania
- Studia podyplomowe
- Uczniowie szkół średnich
PL Dostrzegając znaczenie treści edukacyjnych związanych z bezpieczeństwem, analizie poddano instytucjonalny etap kształcenia w tym zakresie, realizowany w tzw. klasach wojskowych w postaci Oddziałów Przygotowania Wojskowego. Celem artykułu jest charakterystyka podstaw funkcjonowania Oddziałów Przygotowania Wojskowego. Jego celem jest także diagnoza rozwoju tej edukacji poprzez doskonalenie zawodowe nauczycieli Oddziałów Przygotowania Wojskowego na podstawie analizy wyników badań własnych. Do realizacji badań wykorzystano metody teoretyczne, takie jak: analiza, synteza i wnioskowanie oraz metoda sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Badania empiryczne zrealizowano wśród nauczycieli, którzy uczestniczyli w pierwszej edycji studiów podyplomowych Doskonalenie zawodowe w zakresie realizacji programu szkolenia w Oddziałach Przygotowania Wojskowego. Sformułowane wnioski dotyczą potrzeby objęcia doskonaleniem zawodowym wszystkich nauczycieli klas wojskowych.
EN Recognizing the significance of the educational content related to safety, the institutional stage of education implemented in the military-profiled classes in the form of Military Preparation Classes, has been analyzed. The aim of the paper is to describe the rudiments of the Military Preparation Classes functioning. The second objective of the paper is to diagnose this education development through the professional training of teachers of Military Preparation Classes on the basis of the own research analysis results. Theoretical methods, such as: analysis, synthesis and inference as well as the method of a diagnostic survey with the application of the questionnaire technique, were used to carry out the research. The empirical research was carried out among teachers who participated in the first edition of the post-graduate studies in the field of the training program implementation in Military Preparation Classes. The formulated conclusions concern the need to extend the professional development to all teachers of military-profiled classes
185 - 201
CC BY-NC-ND (attribution - noncommercial - no derivatives)
final published version
31.12.2022
at the time of publication
40