W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Edukacja dzieci i etyka skoncentrowana na dobru. Obserwacje na marginesie lektury książki "Świat w lustrze. Dobro może być większe"

Autorzy

[ 1 ] Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.3] Nauki o bezpieczeństwie

Wariant tytułu

EN Children’s education and ethics focused on the good. Observations on the margin of reading the book „The World in the Mirror. Good can be greater”

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

Kultura-Media-Teologia

Rocznik: 2024 | Numer: nr 60

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • Dobro
  • Dziecko
  • Edukacja
  • Etyka
  • Kreatywność
  • Moralność
  • Literatura dziecięca
  • Parentyfikacja
  • Stereotyp
  • Wychowanie
  • Wychowanie w rodzinie
EN
  • Children’s literature
  • Creativity
  • Education
  • Ethics
  • Parentification
  • Stereotypes
Streszczenie

EN The article presents an analysis of the content of the book „The World in the Mirror. Good can be greater” by Zofia Kulińczak, Aleksandra Kulińczak, Katarzyna Kulińczak and Cezary Smuniewski, with illustrations by Anna Kaszuba-Dębska. The text examines the educational and ethical values of the book, focusing on its narrative structure and artistic illustrations. The article emphasizes the importance of open narrative and reverse role pedagogy (parentification), pointing out that goodness may come from unexpected sources, regardless of social position. Illustrations play an important role, enhancing the emotional message of the text. Theological reflections and a multi-faceted approach to morality enrich the message of the book, which is a valuable educational tool that develops empathy, imagination and understanding of various perspectives and moral values. The authors use the metaphor of a mirror to show goodness as a value that requires discovery from different perspectives and diverse contexts. The book engages young readers by developing their imagination, empathy and ability to reflect on ethical and social values. This is an example of children’s literature and at the same time addressed to adult readers.

PL Artykuł przedstawia analizę treści książki Świat w lustrze. Dobro może być większe autorstwa Zofii Kulińczak, Aleksandry Kulińczak, Katarzyny Kulińczak oraz Cezarego Smuniewskiego, z ilustracjami Anny Kaszuby-Dębskiej. Tekst bada edukacyjne i etyczne walory książki, koncentrując się na jej strukturze narracyjnej oraz artystycznych ilustracjach. Artykuł podkreśla znaczenie otwartej narracji oraz pedagogiki odwróconych ról (parentyfikacja), wskazując, że dobro może pochodzić z niespodziewanych źródeł, niezależnie od pozycji społecznej. Ilustracje odgrywają istotną rolę, wzmacniając emocjonalne przesłanie tekstu. Refleksje teologiczne oraz wieloaspektowe podejście do moralności wzbogacają przesłanie książki, która stanowi cenne narzędzie edukacyjne rozwijające empatię, wyobraźnię oraz zrozumienie dla różnych perspektyw i wartości moralnych. Autorzy wykorzystują metaforę lustra, by ukazać dobro jako wartość, która domaga się odkrywania z różnych perspektyw i zróżnicowanych kontekstach. Książka angażuje młodych odbiorców, rozwijając ich wyobraźnię, empatię oraz zdolność do refleksji nad wartościami etycznymi i społecznymi. Jest to przykład literatury dziecięcej adresowanej również do dorosłych czytelników.

Data udostępnienia online

31.01.2025

Strony (od-do)

326 - 336

DOI

10.21697/kmt.2023.60.20

URL

https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/kmt/article/view/15001

Uwagi

Bibliografia na stronach 335-336. Artykuł przedstawia analizę treści książki "Świat w lustrze. Dobro może być większe" autorstwa Zofii Kulińczak, Aleksandry Kulińczak, Katarzyny Kulińczak oraz Cezarego Smuniewskiego,

Typ licencji

CC BY-ND (uznanie autorstwa - bez utworów zależnych)

Tryb otwartego dostępu

otwarte repozytorium

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

31.01.2025

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

40