W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Samoocena słuchaczy uczelni wojskowych a ich umiejscowienie poczucia kontroli

Autorzy

[ 1 ] Wydział Wojskowy, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.3] Nauki o bezpieczeństwie

Wariant tytułu

EN Self-assessment of students of military universities and their location sense of control

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

HUMANITAS Pedagogika i Psychologia

Rocznik: 2024 | Tom: 1(29)

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • Akademia Sztuki Wojennej
  • Emocje
  • Poczucie własnej wartości
  • Psychologia
  • Samokontrola
  • Sprawczość (psychologia)
  • Szkoły wojskowe
  • Oficerowie (wojsko)
  • Sondaże
Streszczenie

PL Samoocena oraz umiejscowienie poczucia kontroli to niezwykle istotne obszary w specyficznym zawodzie oficera Wojska Polskiego, a tym bardziej w procesie edukacyjnym jako słuchacza uczelni wojskowej. Nauczanie stanowi nieodłączny element służby oficerskiej zarówno w pracy zawodowej, gdzie trwa proces szkolenia wojsk, jak i w rozwijaniu własnych kompetencji podczas realizacji różnych form kształcenia w uczelni wojskowej. Warto zatem przyjrzeć się bliżej tej problematyce, szczególnie ze względu na aspekt moralny służby zawodowej oficera, którego odzwierciedlenie stanowią niewątpliwie badane obszary. W tym celu przeprowadzono pogłębioną analizę poszczególnych wymiarów samooceny oraz poczucia kontroli, głównie pod względem ewentualnych zależności, jak również w odniesieniu do czynników społeczno-zawodowych. Badania empiryczne wśród słuchaczy uczelni wojskowej pozwoliły zdiagnozować sytuację w tym zakresie oraz sformułować stosowne wnioski. Wyniki analiz zostały przedstawione na podstawie sondażu diagnostycznego zrealizowanego w 2021 roku na próbie badawczej składającej się z oficerów – słuchaczy Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie przy zastosowaniu standardowych narzędzi pomiarowych oraz wybranych elementów statystyki opisowej i korelacyjnej.

EN Self-esteem and the location of the sense of control are extremely important areas in the specific profession of an officer of the Polish Army, and even more so in the educational process as a student of a military university. Teaching is an inseparable element of officer service both in professional work, where the process of training troops takes place, and in developing one’s own competences during the implementation of various forms of education at a military university. Therefore, it is worth taking a closer look at this issue, especially due to the moral aspect of the officer’s professional service, which is undoubtedly reflected in the areas studied. For this purpose, an in-depth analysis of the individual dimensions of self-esteem and the sense of control was carried out, mainly in terms of possible dependencies, as well as in relation to socio-professional factors. Empirical research among students of a military university made it possible to diagnose the situation in this respect and to formulate appropriate conclusions. The results of the analyzes were presented on the basis of a diagnostic survey carried out in 2021 on a research sample consisting of officers, students of the Academy of Martial Arts in Warsaw, using standard measurement tools and selected elements of descriptive and correlation statistics.

Data udostępnienia online

30.06.2024

Strony (od-do)

47 - 67

DOI

10.5604/01.3001.0054.7030

Uwagi

Bibliografia na stronach 64-66.

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

40