Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Samoocena słuchaczy uczelni wojskowych a ich umiejscowienie poczucia kontroli

Authors

[ 1 ] Wydział Wojskowy, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.3] Security studies

Title variant

EN Self-assessment of students of military universities and their location sense of control

Year of publication

2024

Published in

HUMANITAS Pedagogika i Psychologia

Journal year: 2024 | Journal volume: 1(29)

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • Akademia Sztuki Wojennej
  • Emocje
  • Poczucie własnej wartości
  • Psychologia
  • Samokontrola
  • Sprawczość (psychologia)
  • Szkoły wojskowe
  • Oficerowie (wojsko)
  • Sondaże
Abstract

PL Samoocena oraz umiejscowienie poczucia kontroli to niezwykle istotne obszary w specyficznym zawodzie oficera Wojska Polskiego, a tym bardziej w procesie edukacyjnym jako słuchacza uczelni wojskowej. Nauczanie stanowi nieodłączny element służby oficerskiej zarówno w pracy zawodowej, gdzie trwa proces szkolenia wojsk, jak i w rozwijaniu własnych kompetencji podczas realizacji różnych form kształcenia w uczelni wojskowej. Warto zatem przyjrzeć się bliżej tej problematyce, szczególnie ze względu na aspekt moralny służby zawodowej oficera, którego odzwierciedlenie stanowią niewątpliwie badane obszary. W tym celu przeprowadzono pogłębioną analizę poszczególnych wymiarów samooceny oraz poczucia kontroli, głównie pod względem ewentualnych zależności, jak również w odniesieniu do czynników społeczno-zawodowych. Badania empiryczne wśród słuchaczy uczelni wojskowej pozwoliły zdiagnozować sytuację w tym zakresie oraz sformułować stosowne wnioski. Wyniki analiz zostały przedstawione na podstawie sondażu diagnostycznego zrealizowanego w 2021 roku na próbie badawczej składającej się z oficerów – słuchaczy Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie przy zastosowaniu standardowych narzędzi pomiarowych oraz wybranych elementów statystyki opisowej i korelacyjnej.

EN Self-esteem and the location of the sense of control are extremely important areas in the specific profession of an officer of the Polish Army, and even more so in the educational process as a student of a military university. Teaching is an inseparable element of officer service both in professional work, where the process of training troops takes place, and in developing one’s own competences during the implementation of various forms of education at a military university. Therefore, it is worth taking a closer look at this issue, especially due to the moral aspect of the officer’s professional service, which is undoubtedly reflected in the areas studied. For this purpose, an in-depth analysis of the individual dimensions of self-esteem and the sense of control was carried out, mainly in terms of possible dependencies, as well as in relation to socio-professional factors. Empirical research among students of a military university made it possible to diagnose the situation in this respect and to formulate appropriate conclusions. The results of the analyzes were presented on the basis of a diagnostic survey carried out in 2021 on a research sample consisting of officers, students of the Academy of Martial Arts in Warsaw, using standard measurement tools and selected elements of descriptive and correlation statistics.

Date of online publication

30.06.2024

Pages (from - to)

47 - 67

DOI

10.5604/01.3001.0054.7030

Comments

Bibliografia na stronach 64-66.

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

40