Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

The Organization of Activities in a Qualified First Aid Team on the Example of the State Fire Service : Preliminary Research Report

Authors

[ 1 ] Szkoła Doktorska, Akademia Sztuki Wojennej | [ SzD ] doctoral school student

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.6] Management and quality studies

Title variant

PL Problematyka organizacji działań w zespole kwalifikowanej pierwszej pomocy na przykładzie Państwowej Straży Pożarnej : raport z badań wstępnych

Year of publication

2025

Published in

Safety & Fire Technology

Journal year: 2025 | Journal volume: Vol.66 | Journal number: Issue 2

Article type

scientific article

Publication language

english | polish

Abstract

PL Cel: Artykuł przedstawia wpływ wcześniejszej organizacji działań i podziału ról w zespołach kwalifikowanej pierwszej pomocy (KPP) na skuteczność i koordynację działań ratowniczych realizowanych przez jednostki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Praca wskazuje również potencjalne luki szkoleniowe i proponuje koncepcję usprawnień organizacji pracy zespołów KPP. Metodologia: W pracy wykorzystano wyniki ankiety przeprowadzonej wśród ratowników PSP i OSP. Pytania w kwestionariuszu dotyczyły m.in. skuteczności procedur KPP, wpływu podziału zadań i przygotowania sprzętu na działania ratownicze oraz subiektywnego poczucia pewności i kompetencji ratowników podczas udzielania KPP. Uczestnicy zgłaszali również własne sugestie dotyczące poprawy szkoleń i organizacji pracy zespołu. Wyniki: Większość respondentów uznała, że procedury zawarte w materiałach szkoleniowych są wystarczające do podejmowania działań ratowniczych (72,7%), jednak blisko jedna czwarta ankietowanych wyraziła wątpliwości co do ich użyteczności w praktyce (23,6%). Aż 90,9% badanych zgodziło się również, że w ramach KPP można wyróżnić zestaw powtarzalnych czynności, wykonywanych niezależnie od rodzaju zdarzenia medycznego, co daje podstawy do ich standaryzacji. Stwierdzono także, że wcześniejszy podział zadań między ratownikami pozytywnie wpływa na sprawność działań ratowniczych (89,2%), a podobnie wysoko (87,2%) oceniono wcześniejsze przygotowanie medycznego pola sprzętowego. Wyniki badań wskazują również na niski poziom pewności ratowników w udzielaniu KPP w swoich jednostkach. Tylko około jedna trzecia respondentów (34,5%) pozytywnie oceniła poziom pewności swoich zespołów, a jedynie połowa respondentów (56,4%) osobiście czuje się kompetentna do pełnienia roli lidera działań medycznych. Sytuacja ta wpływa negatywnie na dynamikę zespołu – wielu respondentów (89,1%) obserwuje schemat, w którym tylko jedna osoba (lider) aktywnie działa, podczas gdy reszta członków czeka na polecenia, nie przejawiając większej inicjatywy. Wnioski: Stwierdzono, że w KPP wiele zadań może być realizowanych według określonych procedur, bez konieczności oczekiwania na wydanie polecenia. Dzięki temu zadania można rozdzielić między ratowników standardowo, co zwiększa indywidualną odpowiedzialność każdego członka zespołu, ale również znacząco poprawia komunikację i skuteczność ich współpracy. W niniejszej pracy zaproponowano, w jaki sposób można przeprowadzić taki podział. Istotą badań było potwierdzenie, że sprecyzowanie obowiązków i wyznaczenie ról ratowniczych w zespole KPP jest elementem, który usprawni działania i pomoże strażakom w praktycznym zastosowaniu swojej wiedzy.

EN Purpose: The article presents the results of research on the impact of pro-active organization of activities and division of roles in qualified first aid (QFA) teams on the effectiveness and coordination of rescue activities carried out by the national rescue and firefighting system units. The work also indicates potential training gaps and proposes a concept for improving the organization of work of QFA teams. Project and methods: The online survey questionnaire was sent to State and Voluntary Fire Service rescuers. Questions in the questionnaire concerned, among others, the effectiveness of QFA procedures, the impact of task division and equipment preparation on rescue operations, and the subjective sense of confidence and competence of rescuers when providing QFA. Participants also submitted their own suggestions for improving training and the organization of team work. Results: Although most of the respondents considered the procedures included in the training materials to be sufficient for rescue operations (72.7%), almost one quarter of the respondents expressed doubts as to their practical usefulness (23.6%). Most respondents (90.9%) also agreed that in QFA, regardless of the type of medical event, can be distinguished, performed set of repeatable activities, which provides a basis for their standardization. It was also found that the earlier task division between rescuers gives a positive effect on the efficiency of rescue operations (89.2%), and the earlier preparation of the medical equipment field was assessed similarly highly (87.2%). The results of the studies also indicate a low level of confidence of rescuers in providing QFA in their units. Only about one third of the respondents (34.5%) positively assessed the level of confidence of their teams, and only half of the respondents (56.4%) personally feel competent to perform the role of a leader of medical operations. This situation has a negative impact on the team dynamics – many respondents (89.1%) observe a pattern in which only one person (the leader) is actively involved, while the rest of the members wait for instructions without showing much initiative. Conclusions: It was found that many tasks can be performed routinely in the QFA, without having to wait for an order to be issued. Tasks can be routinely divided between rescuers, which increases the individual responsibility of each team member, but also improves communication and the effectiveness of their cooperation. This work also proposes a concept in which such a division could take place. The essence of the conducted research was to confirm that a clear division of tasks and designation of rescue roles in the QFA team is an element that will improve activities.

Date of online publication

08.08.2025

Pages (from - to)

24 - 38

DOI

10.12845/sft.66.2.2025.2

Comments

Bibliografia na stronach 37-38.

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Open Access Mode

open journal

Open Access Text Version

final published version

Release date

08.08.2025

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

40