Zarządzanie medialnymi (informacyjnymi) sytuacjami kryzysowymi jako element bezpieczeństwa informacyjnego RP
[ 1 ] Wydział Bezpieczeństwa Narodowego, Akademia Sztuki Wojennej | [ 2 ] Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości AWS, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości | [ P ] employee
EN Management of media (information) crisis situations as an element of information security of the Republic of Poland
2024
Journal year: 2024 | Journal volume: Volume 123 | Journal number: issue 2
scientific article
polish
- Bezpieczeństwo informacyjne
- Edukacja medialna
- Kryzys
- Polska
- Społeczeństwo informacyjne
- Sytuacja kryzysowa
- Środki masowego przekazu
- Crisis
- Crisis management
- Crisis situation
- Mass media
- Information security
- Information society
- Poland
- Public relations
PL Celem artykułu jest wzbogacenie wiedzy w obszarze bezpieczeństwa informacyjnego, szczególnie w kontekście zarządzania medialnymi (informacyjnymi) sytuacjami kryzysowymi. Przyjmując, że bezpieczeństwo informacyjne można rozpatrywać w wymiarze technicznym oraz społecznym (humanistycznym), w tym drugim wymiarze zasadnym jest uznanie tożsamości terminów medialne i informacyjne sytuacje kryzysowe. Założono, że użyteczne w procesie zarządzania nimi może być zastosowanie perspektywy właściwej dla zarządzania kryzysowego. Jest to podejście, w ramach którego zakłada się nie tylko reagowanie w przypadku wystąpienia medialnych (informacyjnych) sytuacji kryzysowych, ale również zapobieganie im (np. dzięki edukacji medialnej), przygotowanie do przejęcia nad nimi kontroli oraz usuwanie ich skutków.
EN The aim of the article is to enrich knowledge in the area of information security, especially in the context of managing media (information) crisis situations. Assuming that information security can be considered in technical and social (humanistic) dimensions, in the secend dimension it is justified to assumed the identity of the terms media and information crisis situations. It was assumed that the use of a crisis management perspective may be useful in the process of managing them. This is an approach that assumes not only reacting in the event of media (information) crisis situations, but also preventing them (e.g. thanks to media education), preparing to take control over them and removing their effects (e.g. in the form of reconstruction public confidence in public institutions).
100