Phases of crisis management in cybersecurity
[ 1 ] Wydział Wojskowy, Akademia Sztuki Wojennej | [ P ] pracownik
PL Fazy zarządzania kryzysowego w cyberbezpieczeństwie
2025
artykuł naukowy
angielski
EN The purpose of this article is to describe the essence of crisis management in the sphere of cybersecurity. The analyses undertaken revolve around legal provisions regulating the issues of crisis management taking place in cyberspace and a practical look at the individual phases related to crisis management in cybersecurity. The activities related to describing the factual material and systematizing the conclusions from the conducted scientific considerations were possible thanks to the application of selected theoretical research methods. Analysis and synthesis allowed for the decomposition of the studied cyberspace crises into their component elements in order to identify their essence and diagnose the relationship between cybercrisis situations and phases of crisis management. Cybersecurity crisis management can be divided into several key phases that help effectively respond to incidents and minimize their impact: preparation, detection, response, assessment of the effectiveness of actions taken in response to the crisis, and improvement. The essence of cybersecurity crisis management is the systematic preparation for, response to, and recovery from digital incidents that may threaten an organization, its systems, and data. This process encompasses prevention, planning, and response to minimize the impact of cyberattacks and ensure business continuity.
PL Celem niniejszego artykułu jest opisanie istoty zarządzania kryzysowego w obszarze cyberbezpieczeństwa. Podejmowane analizy koncentrują się wokół przepisów prawnych regulujących zagadnienia zarządzania kryzysowego w cyberprzestrzeni oraz praktycznego spojrzenia na poszczególne fazy związane z zarządzaniem kryzysowym w cyberbezpieczeństwie. Działania związane z omówieniem materiału faktograficznego i usystematyzowaniem wniosków z przeprowadzonych rozważań naukowych były możliwe dzięki zastosowaniu wybranych teoretycznych metod badawczych. Analiza i synteza pozwoliły na dekompozycję badanych kryzysów cyberprzestrzeni na elementy składowe, co pozwoliło na identyfikację ich istoty oraz zdiagnozowanie związku między sytuacjami cyberkryzysowymi a fazami zarządzania kryzysowego. Zarządzanie kryzysowe w cyberbezpieczeństwie można podzielić na kilka kluczowych faz, które pomagają skutecznie reagować na incydenty i minimalizować ich skutki: przygotowanie, wykrywanie, reagowanie, ocena skuteczności działań podjętych w odpowiedzi na kryzys oraz doskonalenie. Istotą zarządzania kryzysowego w cyberbezpieczeństwie jest systematyczne przygotowanie, reagowanie i odzyskiwanie po incydentach cyfrowych, które mogą zagrozić organizacji, jej systemom i danym. Proces ten obejmuje działania zapobiegawcze, planowanie i reagowanie w celu zminimalizowania wpływu cyberataków i zapewnienia ciągłości działania przedsiębiorstwa.
23.12.2025
77 - 92
Bibliografia, akty prawne na stronie 92.
CC BY (uznanie autorstwa)
otwarte czasopismo
ostateczna wersja opublikowana
23.12.2025
w momencie opublikowania
publiczny
70